"Een ander uitstekend middel is het zenden van kolonisten naar een of twee
plaatsen; de aldaar gestichte koloniën zijn als het ware de sleutels van de
nieuwe staat. Deze maatregel is noodzakelijk; anders toch moet men in het
nieuw veroverde land veel troepen op de been houden. Het stichten van
nederzettingen kost de vorst niet veel (...)" Niccolò Machiavelli, De Vorst, 1532
"Car il n'est pas intellectuellement élégant, intellectuellement chic d'admettre
que le fondement d'une civilisation est ethnique. J'évoquerai plus loin l'utopie de
cette vision communautariste ou intégrationniste de l'Europe, en défendant le
principe de l'unité ethnique et de l'ethnocentrisme contre l'ethnopluralisme. (...) Le courage idéologique consiste
aujourd'hui à défendre l'ethnocentrisme."
Guillaume Faye, La Colonisation de l'Europe, 2000
"Das Volk hat das Vertrauen der Regierung verscherzt. W re es da nicht
doch einfacher, die Regierung l ste das Volk auf und w hlte ein anderes?"
Bertolt Brecht, 1953
De aanhoudende groei van het aantal moslims in Noord- en West-Europa leidt tot de vrees dat de islam er een steeds grotere invloed zal verwerven. Onze westerse, uit de Verlichting voortgekomen verworvenheden – variërend van homorechten tot de vrijheid van meningsuiting – zouden namelijk op gespannen voet staan met de islamitische leefregels. Politici en filosofen trachten die vrees te bezweren door daartegenover de verlichtingswaarden als universele waarden te presenteren en te pleiten voor nog sterkere omarming ervan. Tegelijkertijd wordt christelijke Oost-Europese landen, die niets van massa-immigratie willen weten, door westerse politici verweten "xenofoob" te zijn, en "nog niet multi-etnisch" te denken.
Nog niet multi-etnisch? Waarom dat verwijt? Kunnen wij juist niet veel leren van de Oost-Europeanen voor het behoud van onze Europese beschaving? En zijn die verlichtingswaarden wel zo universeel? Zullen die nog in staat zijn ons voor verdere islamisering te behoeden?
De huidige politieke reactie
De massale toestroom van moslims in de afgelopen decennia, en vooral in 2015 en 2016, heeft in Noord- en West-Europa geleid tot de vestiging en groei van een islamitische
zuil. Hier en daar doen zich hachelijke situaties voor, waar politici
op hebben moeten reageren. Zo zijn er salafistische terreuraanslagen gepleegd, is er becijferd dat moslimmannen in
Zweden zich tientallen malen meer aan Zweedse vrouwen vergrijpen dan Zweedse mannen dat doen, en blijkt dat in de Engelse stad Rotherham een moslimbende 1.400 overwegend autochtone meisjes heeft
misbruikt, verkracht en vermoord.
Tijdens de beruchte jaarwisseling van 2015-2016 hadden
moslimaanranders en -verkrachters het niet alleen in het Duitse Keulen, maar ook elders in Noord- en West-Europa op inheemse vrouwen gemunt. Het bleek dat zulke
aberraties
eigenlijk al jaren
schering en inslag waren tijdens feestelijkheden in Duitsland en Scandinavië, waarbij vrouwen op grote schaal door moslims aangerand en verkracht werden.
“ De Duitse en Zweedse overheden en media waren erin geslaagd deze feiten jarenlang
onder de pet te houden.
Pas nadat de wal het schip gekeerd had, gaven zij schoorvoetend toe dat zij er geen ruchtbaarheid aan wilden geven, uit angst om de daders te zeer als collectief
voor te stellen en zo
van discriminerend gedrag
beticht te worden. ”
| |
De Duitse en Zweedse overheden en media waren erin geslaagd deze feiten jarenlang onder de pet te houden.
Pas nadat de wal het schip gekeerd had, gaven zij schoorvoetend toe dat zij er geen ruchtbaarheid aan wilden geven, uit angst om de daders te zeer als collectief
voor te stellen en zo
van discriminerend gedrag
beticht te worden.
Niet alleen onze vrouwen worden belaagd: ook homo's en joden worden door moslims uitgejouwd en belasterd.
Hiertegenover stellen Noord- en West-Europese bewindslieden, zoals minister-president Mark Rutte (maar ook de meest conservatieve politici), dat er aan onze aan de Verlichting
ontsproten waarden en verworvenheden
niet getornd wordt.
Rutte c.s. hebben naar aanleiding van de huidige migrantentoestroom en 'Keulen' meerdere malen verklaard dat die waarden de vrijheid garanderen waarmee vrouwen,
homo's en joden zich op straat mogen vertonen. Wie die niet
respecteert, hoort
hier niet thuis. Eenieder kan zich de Verlichting eigen maken: in reactie op Keulen verklaarde de Amerikaanse filosofe Susan Neiman dan ook hoopvol dat de Verlichting
niet is beperkt tot
één cultuur, maar dat het een universele beweging is die in Europa gewoon beter is gerealiseerd dan elders.
Voorvallen zoals in Keulen genereren veel media-aandacht. Die kunnen rekenen op kordate reacties van politici en meningsvormers. Er zijn echter kwesties die veel
dieper en langduriger
op onze cultuur
zullen ingrijpen. Neem nu de strijd om groepsbelangen. Reeds nu krijgen wij te maken met islamitische eisen zoals het recht voor vrouwen – ongeacht hun functie – om overal islamitische doeken
en versluieringen te dragen. En wat te denken van het verbannen van kerstbomen of andere christelijke symbolen uit openbare instellingen, het
inruilen van
christelijke feestdagen voor islamitische
feestdagen, het recht om moskeeën en islamitische scholen te bouwen, het recht op halalvoedsel, het recht op gezinshereniging na gezinshereniging? Deze belangenstrijd zal de
komende decennia in
intensiteit toenemen en zal onze landen ingrijpend veranderen. Tenzij ook deze problematiek op een krachtig politiek-filosofisch weerwoord kan rekenen. Doch dat blijft uit.
Verlichting en liberalisme
Rutte c.s. noemen de Verlichting; uit deze filosofische stroming kwam het liberalisme voort. Het liberalisme is de politiek-maatschappelijke invulling van de Verlichting.
Vooral na de ineenstorting van het fascisme en het communisme in de tweede helft van de twintigste eeuw is het neoliberalisme in onze landen heersend. In Nederland en de oudere EU-lidstaten
verkondigen bijna alle politieke partijen het liberale verhaal. Als een politicus of het Verdrag van Lissabon (artikel 1) Europese waarden verkondigen,
dan worden
daarmee de verlichtingswaarden van het neoliberalisme bedoeld.
Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap
| |
In de negentiende eeuw verbreidde het verlichte liberalisme zich door West-Europa onder de leuze Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap:
het gaat uit van de soevereiniteit van het individu en de rede. Het individu heeft de vrijheid te kiezen hoe hij zijn leven leidt: hij kan ervoor kiezen tot wel of
geen gemeenschap te behoren,
wel of geen religie aan te hangen, zijn identiteit aan zijn volksgenoten of aan het kopen van consumptiewaar te ontlenen, enzovoorts. De ooit onwrikbare drie G's – Gezin, Gemeenschap en Geloof
– zijn vervolgens onderhandelbaar en relatief geworden.
Collectieven zouden maar tot onderhorigheid en tweespalt leiden, maar eenmaal opgedeeld in individuen zal men ervoor kunnen
kiezen zich
gebroederlijk
en rationeel te gedragen, en een betere wereld te creëren.
“ De Verlichting herdefinieert en deelt van alles op; het huwelijk en de kleinste natuurlijke gemeenschap, het gezin, incluis. ”
| |
De Verlichting herdefinieert en deelt van alles op; het huwelijk en de kleinste natuurlijke gemeenschap, het gezin, incluis.
Deze instituties zouden niet langer deel uitmaken van Gods orde. Niet langer is het huwelijk voorbehouden aan man en vrouw, of is het gezin het
vanzelfsprekende nestje
waarin kinderen geboren en opgevoed worden.
De regulering en het causaal verband tussen seks en voortplanting zijn dan ook kwesties van eigen, individuele keuzen geworden.
Dit is onlangs geculmineerd
in het liberale verschijnsel
waarbij paren van het gelijke geslacht ook mogen huwen. Zulke paren mogen zelfs kinderen hebben al heeft de
Voorzienigheid eigenlijk bepaald dat dit helemaal niet kan.
Dit heeft ertoe geleid dat de vanzelfsprekende, organische aanvullendheid van man en vrouw betwijfeld wordt. Aangestuwd door LGTB-bewegingen heeft men nu in Zweden in officiële
documenten
het 'derde geslacht' geïntroduceerd, en zijn in Frankrijk de
begrippen vader en moeder heel pragmatisch gewijzigd
in ouder 1 en
ouder 2.
Fysiek gezien zijn personen niet op te delen, maar volgens de Verlichting kan hun identiteit dus wel bijgesteld en geherdefinieerd worden. Er zijn nu, logischerwijze, individuen beschreven
die met een boom willen huwen, of die beweren dat ze "in het verkeerde lichaam zitten" en eigenlijk een kat zijn. Vervolgens bekeren steeds meer onzekere Europese vrouwen zich tot de islam,
waar ze
de in het Westen gemiste
geborgenheid en richtlijnen van de drie G's wél aantreffen.
Dit soort existentiële dissociatie maakt deel uit van de voortgaande individualisering van de maatschappij: het stokpaardje van het
liberalisme.
Individualisme gaat ook hand in hand met de gedachte dat het ene collectief
gelijk
is aan het andere. De Nederlandse liberale Grondwet van 1848 was opgesteld om de godsdienststrijd tussen protestanten en katholieken te sussen. In de geest van
die Grondwet is de ene religie niet meer waard dan de andere. Het maakt niet uit of de ene religie hier verworteld is en de andere niet. Er is dus bepaald dat er niet
alleen vrijheid van religie is, maar ook
gelijkheid van religies. Thans mag elke religie in Nederland haar eigen gebedshuizen en
onderwijsinstellingen
oprichten.
Thans mag elke religie in Nederland haar eigen gebedshuizen en onderwijsinstellingen oprichten.
| |
Christelijke gezindten zijn gelijk aan elkaar, maar sinds de massa-immigratie is de islam dat nu ook aan het hier gegroeide en verwortelde christendom.
Mocht men zich onverhoopt dan toch deel voelen van een collectief, dan zijn volgens het liberalisme ook
etnische collectieven gelijk aan elkaar.
De ene etnische groep beschikt immers niet over meer rechten ergens
te wonen dan de andere. Anders zouden we discrimineren. Het enige dat boven alle twijfel verheven zou moeten zijn, is de liberale rechtsstaat met zijn vrijheden en parlementaire democratie.
Mensen die het daar niet mee eens zijn, zijn niet vrij daarvoor uit te komen.
Met name Westerse landen doen er veel aan de verworvenheden van de
Verlichting te exporteren naar
Centraal- en Oost-Europa, en naar
moslimlanden. Dit gebeurt niet altijd zachtzinnig.
Waarden en normen zijn volgens het liberalisme relatief en lokaal, behalve als zij zijn voortgekomen uit de kernwaarden van de Verlichting. Dan zijn zij
ononderhandelbaar en universeel.
De nieuwe werkelijkheid
Nu hebben we te maken met aanhoudende massa-immigratie vanuit moslimlanden en een voortdurende aanwas van nieuwe generaties moslims in onze landen.
En men vraagt zich af of de verworvenheden van de Verlichting nu onder druk staan. De vraag die ik echter zou willen stellen is: kunnen we met de kernwaarden van de
Verlichting
in de hand hier nog wel een dam opwerpen tegen de islam?
De volkeren van het Midden-Oosten
Laat ons daarvoor eerst bepalen met wie wij te maken hebben.
“ Volkeren in het Midden-Oosten denken van nature collectivistisch en etnocentrisch.
”
| |
Volkeren in het Midden-Oosten denken van nature collectivistisch en etnocentrisch.
Hun pastorale voorouders groepeerden zich in grote herdersfamilies en op evolutionair beslissende momenten moesten dit soort sibbegemeenschappen (clans) met
elkaar concurreren. Zij werden patriarchaal geleid, d.w.z. (familie)leden waren gehoorzaam aan een mannelijke stamhouder, en de groep betrachtte een strijdvaardige
houding tot andere
groepen. Men bewaakte
een duidelijke afbakening van de
ingroup
tegenover de outgroup.
Uitbreiding van de zo belangrijke, tot loyaliteit nopende onderlinge verwantschap, bijvoorbeeld door endogamie, uithuwelijking, polygynie en het verwekken van
veel kinderen,
vergrootte de
invloed van de groep
op de leefomgeving.
Binnen de groep was er weinig ruimte voor individualisme
en buiten de groep was er weinig ruimte voor
altruïsme want collectieven waren niet gelijk aan elkaar.
En iets was moreel juist zolang de groep ervan profiteerde.
De volkeren van Noord- en West-Europa
In het geval van zware beproevingen neigen ook wij tot tribalisme. Wij zijn dus wel collectivistisch aangelegd, maar kwalitatief minder dan de volkeren uit het
Midden-Oosten. Onze voorouders zouden gedurende de laatste IJstijd een evolutionair belangrijke periode hebben doorgemaakt.
Zij waren toen
jagers-verzamelaars die zich vanwege het ruige klimaat groepeerden in vaak geïsoleerde, relatief kleine families waarbij de man de taak
tot levensmiddelenverschaffer op zich nam. Isolement, kou en schaarste noopten tot monogamie, onderlinge affectie en relatieve gelijkheid tussen
de seksen. Het aanhalen en versterken van bredere familiebanden leverden in onze
wordingsgeschiedenis geen significante voordelen op, dus het zoeken van een partner gebeurde buiten de eigen verwanten (exogamie).
Hierdoor was er ruimte
voor meer individualisme en werd de groep nog minder gekenmerkt door sterk patriarchale verhoudingen.
“ Dit verloop heeft de Noord- en West-Europese volkeren in zekere zin een
goedmoedige, niet-etnocentrische,
ontvankelijke doch individualistische inborst gegeven.
”
| |
Het contrast tussen ingroup en outgroup hoefde niet groot te zijn. Moraal was en is onder onze volkeren universeel: iets kan moreel juist of onjuist zijn, ongeacht de
vraag of het de groep ten goede komt.
Vervolgens verleende het christendom ons het geloof in gelijkheid voor God, onder christenen. Dat raakte echter seculier en veralgemeniseerd tot
de idee dat alle mensen, waar dan ook, aan elkaar
gelijk zijn.
Dit verloop heeft de Noord- en West-Europese volkeren in zekere zin een
goedmoedige, niet-etnocentrische,
ontvankelijke doch individualistische inborst gegeven. Het maakt aannemelijk dat de Verlichting hier in Noord- en West-Europa zo heeft kunnen aanslaan
omdat wij over een primordiale geneigdheid
tot openheid en
individualisme beschikken.
We denken en hopen dat onze kernwaarden universeel zijn,
en we gunnen de nieuwkomer dezelfde zegeningen.
Maar die waarden zijn niet universeel. Het op zich heel legitieme en functionele waardenstelsel van de islam is daar een van de vele bewijzen voor.
Liberale uitholling van het volksbegrip
Een liberale overheid waakt over burgers, ongeacht of die wel of geen volk of ummah (de moslimgemeenschap) vormen. In onze samenleving is het etnische
begrip volk
steeds verder op de achtergrond geraakt en misschien zelfs lastig geworden, aangezien het Nederlands staatsburgerschap door de massa-immigratie steeds minder een zaak van
het Nederlandse volk is geworden.
Een volk vormt een eenheid op grond
van onderlinge verwantschap
en een gedeelde geschiedenis. Staatsburgerschap, daarentegen, kan hoofdzakelijk gebaseerd zijn op territorialiteit en nationaliteit: het is het gevolg van rationele en juridische overeenkomsten met de staat
waarvoor eenieder kan kiezen die te
onderschrijven of na te leven. Staatsburgerschap is dus, in beginsel, een open systeem. Volkswezen, daarentegen, vindt zijn oorsprong in
de biologische, niet-rationele, collectivistische sfeer. Daar valt weinig in te kiezen. Het is, als het ware, aangeboren. Onder invloed van de rationele
verlichtingskernwaarden
is volkswezen dan ook omstreden geraakt.
Monument voor grondwetsartikel 1 | |
Begrippen als volk en volkswezen "sluiten mensen uit", zoals dat tegenwoordig heet. Autochtonen die
uit zelfbehoud een beroep doen op het collectivistische volksbegrip en die vervolgens, uit een gevoel van verbondenheid, het opnemen voor hun eigen mensen, zouden wel eens van discriminatie
een strafbare schending van artikel 1 van de Nederlandse Grondwet
kunnen worden beticht.
Discriminatie is in het liberale Westen een nieuwe zonde. Ondertussen dendert het proces waarin autochtonen toenemend
uit hun natuurlijke gemeenschappen losgeweekt raken, onverminderd voort, terwijl allochtonengemeenschappen
groeien
en zich collectief steeds
effectiever organiseren.
In hun pogingen op te komen voor de belangen van de eigen groep in een door Westerlingen overheerste omgeving, organiseren moslims zich ongestoord langs etnisch-religieuze lijnen.
Getuige de inmiddels vele onderscheidenlijk Turkse en Marokkaanse moskeeën en belangenorganisaties is de 'in ballingschap' verkerende ummah minder internationalistisch en
veel etnocentrischer
dan door Mohammed beoogd was.
Er
is niet veel wat ons
op individualisme en vrije keuzen geënte bestel daartegen kan inbrengen. Behalve dan nog meer te hameren op verlichtingswaarden en
autochtoon etnocentrisme af te straffen.
“ Onze liberale Grondwet kwam tot stand in een autochtoon, christelijk
Nederland. Maar nu draagt
deze exponent van de Verlichting aan de ene kant bij tot verdere versterking van de islam in ons land, en aan de andere kant tot verzwakking van onze
autochtone identiteit.
”
| |
Onze liberale Grondwet kwam tot stand in een autochtoon, christelijk
Nederland. Maar nu draagt
deze exponent van de Verlichting aan de ene kant bij tot verdere versterking van de islam in ons land, en aan de andere kant tot verzwakking van onze
autochtone identiteit. Onze overheid is grondwettelijk gezien namelijk genoodzaakt het behoud van de
islam te
faciliteren door de bouw of oprichting
van de moskeeën en islamitische scholen te ondersteunen.
Daarnaast voorziet de Grondwet in representatieve democratie. Ook deze is ooit in het leven geroepen onder de invloed van de Verlichting. Ze was haalbaar
binnen die oude, autochtone, christelijke Nederlandse natie. Nederland was al geruime tijd een natiestaat; men deelde dezelfde waarden, christelijke ethiek,
geschiedenis en etniciteit.
Het electoraat
vormde, kortom, een volk. Daarop kon het liberalisme gedijen, terwijl het de oude christelijk-sociale initiatieven en hiërarchieën afbrak.
Maar hoe meer islamieten het Nederlands staatsburgerschap kunnen verwerven, hoe minder ons volk zich in zijn natiestaat zal kunnen herkennen. Ook democratie is
inmiddels steeds minder een kwestie
van het volk geworden. Bij voortduring kan
dit proces ontaarden in een strijd om behartiging van tegengestelde, etnische belangen. Hier moeten wij op voorbereid zijn.
Autochtonen zijn zich echter nog niet erg bewust van hun eigen
etnische belangen. Allochtone minderheden, en
inzonderheid
moslims, zijn zich dat wel.
Paradoxen
Er voltrekt zich aldus een proces waar etnische minderheden onevenredig veel invloed verwerven in de Nederlandse en Westerse politiek en
samenleving. De islamitische gemeenschap is groot, doch de inheemse Nederlanders zijn demografisch nog veruit in de meerderheid.
Maar als die meerderheid zich de inschikkelijke rol van een minderheid aanmeet, bijvoorbeeld uit angst om te discrimineren of om haar
individualistische kernwaarden te verloochenen, dan kent zij haar eigen collectieve belangen niet.
“ Autochtonen zijn zich echter nog niet erg bewust van hun eigen etnische belangen. Allochtonen, en
inzonderheid
moslims, zijn zich dat wel.
”
| |
Tot nu toe schamen wij, niet de moslims, ons voor dit soort 'primitieve'
belangen. Haast altruïstisch accepteren wij tijdens
verkiezingen etnisch stemgedrag onder moslims, geven we kinderbijslag aan
grote moslimgezinnen, luisteren we te welwillend naar de eisen van deze etnische minderheid, en willen we aanranders in Keulen niet collectief stigmatiseren.
Migranten uit de Oriënt beschouwen zich echter weldegelijk als een collectief. Juist in onze landen, dus eenmaal buiten de islamitische landen woonachtig,
neigen zij als minderheid sterker naar de eigen ummah en/of de eigen etnische groep.
Hun religieus en etnocentrisch collectivisme,
versterkt door felheid en primordiaal wantrouwen jegens de andere groep, druist juist in tegen de door onze politici gepropageerde liberale kernwaarden en
verworvenheden
van de Verlichting.
De islam en de daaraan verbonden
mentaliteit zijn
ons dan ook wezensvreemd. De islam weerspiegelt de orde die binnen de sibbegemeenschap heerst: de overheid, het recht,
het huwelijk, de verhoudingen tussen man en vrouw, het individu en de sibbegemeenschap zelf zijn er
ondergeschikt aan Allah.
In het Westen is echter alles,
ook onze religie, onder invloed van de
Verlichting ondergeschikt geraakt aan de door onszelf ingestelde overheid, die allen als gelijken dient te behandelen, maar die zelf, door het democratisch
proces, ook onderhevig is aan verandering en bijstelling van onderaf.
De paradox is nu dat 'onverlichte' waarden en overlevingsstrategieën van minderheden alhier kunnen gedijen dankzij de kernwaarden van de Verlichting. De paradox
wordt groter als we zien dat het nut van deze waarden sterk tot voordeel van moslims strekt. Nóg groter is de paradox als we zien dat Noord-
en West-Europeanen als reactie op de islamitische nieuwkomers tegenwoordig geneigd zijn die waarden te overdrijven. Een voorbeeld: in antwoord op islamitische homokritiek beschouwen
wij het als iets typisch Nederlands om massaal op te komen voor homorechten zoals het zgn.
homohuwelijk. Het ontgaat ons echter dat wij daarmee afbreuk doen aan het huwelijk als een door God gegeven verbintenis tussen man en vrouw, en
als plek waar de toekomstige generaties van ons volk geboren zullen worden. Dit klimaat van autochtone ontwaarding van het huwelijk en het loskoppelen van seks en voortplanting hebben het
aantal autochtone echtscheidingen ernstig doen stijgen en het aantal
autochtone geboorten dramatisch doen dalen.
Ook de pogingen van politici en meningsvormers om het dragen van hoofddoeken of boerka's de kop in te drukken door bij hoog en bij laag te beweren dat die kledij vrouwenonderdrukkend is,
kan
alleen begrepen worden
vanuit het Verlichtingsparadigma. De meeste moslima's in Europa dragen die kledij uit gewoonte, als vrije keuze binnen de eigen religie of als een manier om zich van de ongelovige etnische meerderheid te
onderscheiden. Maar omdat
wij vastzitten in het dogma dat mensen gelijk zijn, dat zij hun individuele identiteit naar elkaar moeten uitstralen en keuzevrijheid moeten hebben
om zich van tradities te kunnen losrukken, zien wij liever niet in dat er
vrouwen zijn die helemaal niet in die gelijkheid geloven, er vrede mee hebben dat
zij behoedzaam met hun vrouwelijkheid omgaan en dat zij juist vanuit een collectieve traditie hun vrouwelijkheid kunnen etaleren door (uiterlijke) kuisheid uit
te stralen.
Al wat we kunnen doen
teneinde islamitische verschijnselen als de hoofddoek op de ons bekende halfzachte manier uit onze cultuur weg te denken, is door ons te verschansen in een
voor ons een moreel verdedigbare bevrijderspositie, en die vrouwen een voor ons
begrijpelijke vorm
van onderdruktheid aan te praten.
Deze strategie is gedoemd te mislukken, en ze is daarenboven onoprecht. Beter ware het korte metten te maken met islamitische
verschijnselen met als opgaaf van reden dat ze hier niet thuishoren.
Liberalisme schaft zichzelf af
Hoezeer wij tegenwoordig ook beginnen te geloven dat de Verlichting ons ten overstaan van de islam een identiteit en bescherming kan verschaffen,
heeft diezelfde Verlichting
ons geleerd dat
het ene collectief niet beter is dan het andere. Men mag niet aan de fundamenten van de liberale rechtsstaat zagen, maar als wij afgeleerd
hebben de ene cultuur als waardevoller in te schatten dan de andere, dan is er niet veel rationeels in te brengen tegen iets als het
multiculturalisme of islamitische kritiek op de typisch Westerse Verlichting. Als onze cultuur niet geschikter of beter is om hier leidend te zijn, wie zijn wij
dan om de toevloed van alloculturele migranten
tegen te gaan? Wij moeten onze medemensen uit het
Midden-Oosten en de Maghreb gewoon als individuen verwelkomen, de grenzen openzetten, en hun culturen hier naast de onze laten floreren.
Zulk cultuurrelativisme is een gevaarlijke gedachtegang. Wat ons onderscheidt van nieuwkomers is onze gemeenschappelijke inheemse herkomst, die wij als
Europeanen, Nederlanders, delen. Die gemeenschappelijkheid zou ons ertoe in staat kunnen stellen onze eigenheid t.a.v. de islam te bewaren, en de aanvaardbaarheid
van de islamitische identiteit hier te lande tegen te gaan. In onze reactie op de islam verdedigen wij nu echter nog edelmoedig de waarden van de Verlichting en het
liberalisme als oplossingen.
Pegida, voluit Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes, is een van de vele Duitse massabewegingen tegen het
cultuurrelativisme
| |
Het probleem met het liberalisme is dat het eindig is. Deze politiek-maatschappelijke invulling van de Verlichting slaagt er vooral in burgerschap en individualisme te propageren
onder mensen die zich nog
bewust zijn van hun collectieve belangen en wederkerigheid als volk, als christenen, als gezinnen, e.d. Maar na individualisering van de massa zal het liberalisme niet
proberen dit oude
collectivisme
nieuw leven in te blazen.
Eenmaal consequent doorgevoerd, heft het verlichtingsproject van het liberalisme zichzelf op, omdat het alles opdeelt
en gelijktrekt. Zichzelf incluis. Immers, de verlichte
politieke praktijk kan enkel tot haar recht komen zolang de bevolkingsgroepen er belang bij hebben elkaar vanuit oude collectivistische structuren en identiteiten
met wederzijds
respect en wederzijdse afhankelijkheid tegemoet te treden. Die structuren en identiteiten zijn echter in wezen pre- of onliberaal, en derhalve problematisch en genomineerd om
ontbonden te worden, aangezien zij 's mensen keuzevrijheid beperken.
Uiteindelijk heeft dit tot gevolg dat de collectivistische levenssappen waarmee het liberalisme zichzelf als 'neutraal' alternatief voor partijdig collectivisme
heeft kunnen voeden, onder de individualiserende en centraliserende invloed van datzelfde
liberalisme opgedroogd zullen raken.
“ (...) ook het bij uitstek nominalistische liberalisme als beschavingsverschijnsel zal zelf geen verbanden
met de realiteit meer blijken te hebben.
”
| |
Besef van de verbanden tussen individu, gezin, familie, gemeenschap, volk, natuur, cultuur, beschaving, gezag, geweten en metafysica zal geërodeerd zijn, en ook het bij uitstek
nominalistische liberalisme als beschavingsverschijnsel zal zelf geen verbanden met de realiteit meer blijken te hebben. De geschiedenis van het liberalisme is het verhaal van afbraak van
natuurlijke en lokale gemeenschappen, waarvan de vrijgekomen autoriteit
en middelen gecentraliseerd en overgeheveld worden naar de staat of naar nog grotere bestuurslichamen zoals de Europese Unie. Individualisme raakt doorgeschoten. Dat houdt in dat
de van hun sociaal-culturele netwerken
'bevrijde' individuen steeds afhankelijker van hun overheden
raken en dat de staat en de supranationale verbanden (de EU) steeds machtiger worden.
Gesteld tegenover collectivistisch aangelegde, etnocentrische moslimgemeenschappen zal het liberalisme ons dus erg verzwakken. Waarschijnlijk komt er een tijd waarin
de optimistische
bevrijdingsboodschap van het liberalisme nog steeds parasiterend op restanten van het geseculariseerde christendom het individu enkel nog zou kunnen aanzetten
tot het geloof in niets,
behalve in het
eigen gelijk en in het recht op individueel genot. Zolang de Staat maar zijn werk kan doen en de mensen de economie draaiende houden door spullen te blijven kopen.
Als
de liberale agenda is volbracht,
is er niets meer voor het individu
van waaruit hij de
'vrijheid' tegemoet kan gaan. Het zal vooral de autochtone, door de Verlichting verblinde ik-mens verzwakken, en de allochtone wij-denker binnen zijn collectief
versterken.
Het is dan ook verstandig dat
ook wij ons nu reeds meer collectief organiseren, om goed voorbereid te zijn op komende tijden van chaos. In tijden van crisis hebben we elkaar als collectief weer
nodig.
In het licht van de door migratiestromen aangezette omvorming van Noord- en West-Europa heeft de verlichte,
Duitse Willkommenskultur tegennatuurlijke trekken gekregen
| |
De processen die we thans in Noord- en West-Europa zich zien voltrekken nopen ons ertoe het nut van de verworvenheden van de Verlichting opnieuw tegen het licht te houden. Nu het Avondland zo ingrijpend en
mogelijk blijvend veranderd is, is de Verlichting nauwelijks nog een oplossing te noemen.
De Verlichting is een deel van het probleem geworden. Doch zolang de versluierd aanwezige, oude, collectivistische
structuren van de oorspronkelijke Europese bevolking nog aanwezig zijn, is er hoop. We moeten terug naar dit wij, en niet naar meer ik. Het gevoel van volkseenheid, de
christelijke
beschaving en de neiging je gemeenschappelijk te verzetten tegen migratie zijn voorbeelden van dit oude wij. En die treffen we nog volop aan in Oost-Europa. Voor
een oplossing van ons probleem zouden
wij daar te rade kunnen gaan.
Balkanisering
Noord- en West-Europa ondergaan momenteel een proces van balkanisering laat ons toch het beestje bij de naam noemen. Ergo, een cursus Europees
collectivistisch denken is geboden. Die zou ons kunnen voorbereiden op een toekomst waarin collectivistische identiteit juist voor een demografische
meerderheid als de onze een belangrijk,
bestendigend machtsmiddel zal blijken te zijn. De
tegen massa-moslimimmigratie gekante Oost-Europese EU-lidstaten laten ons tegenwoordig zien met welke levenshouding men volksbehoud vanuit de oude, Avondlandse beschaving zou kunnen
bewerkstelligen.
Met name de
Balkanvolkeren en -landen hebben zonder Verlichting eeuwen van islamitische aanwezigheid weten te doorstaan. Hongaren, Roemenen, Bulgaren
en Serven zijn zich dan ook sterk bewust van hun christelijke en etnische identiteit. Tot ergernis van de verlichte EU zijn zij gekant tegen islamitische immigratie,
simpelweg omdat zij het christelijke karakter van hun volkeren willen behouden.
Laat ons ons licht opsteken op de Balkan, bij de Roemenen en de Bulgaren: in september 2015, toen de zogenaamde vluchtelingencrisis iedereen wakkerschudde, zegde
Roemenië
bij monde van premier Ponta met tegenzin toe om 1.500 migranten op te vangen (net zo veel als het het Nederlandse dorp Hilversum er toen wilde opnemen). Maar het
land zwichtte later onder zware druk
Z.H. Patriarch Neofit van Bulgarije
| |
van de EU. In diezelfde maand riep patriarch Neofit namens de Heilige Synode
van de Bulgaars-orthodoxe Kerk de eigen regering op geen migranten meer toe te laten. Hij verklaarde dat het "moreel gezien verkeerd [is] om de Europese grenzen open te stellen voor alle economische migranten en vluchtelingen" en dat migratie vanuit het Midden-Oosten en Noord-Afrika naar Bulgarije vragen oproept over "de stabiliteit en het voortbestaan van de Bulgaarse staat in het algemeen". De kerkelijk leider vervolgde met de stelling dat "het bestaande etnisch evenwicht [...] in ons vaderland Bulgarije, dat door God aan ons orthodoxe volk beschikt is om er te wonen", ingrijpend kan
veranderen "als er mensen worden opgenomen die in Europa een beter leven zoeken".
Wij kunnen echter ook
ons licht noordelijker opsteken: bij de Polen, Slowaken en Tsjechen. Zij dreven in 2015-2016 de door Duitse Willkommenskultur gebonden EU tot razernij
toen zij met
Hongarije, hun partner in de Visegrádgroep, aangaven in het kader van de migranteninvasie liever de grenzen
gesloten te houden voor moslims. Het Hongarije van premier Viktor Orbán heeft de migratieroutes
vanuit Servië en Kroatië zelfs met een lang grenshek versperd.
Orbán denkt dat Europeanen een minderheid in eigen gebied zullen worden als de huidige migrantenstroom aanhoudt. Deze
volkeren begrijpen het gevaar
van niet alleen islamisering maar van massa-immigratie als geheel; niet enkel omdat zij tot een natiestaat behoren,
en helemaal niet omdat hun waarden individualistisch, pro-diversiteit of verlicht zijn, maar
omdat zij nog vitale christenen zijn en zich bewust zijn van hun etnische belangen.
Een reactie van Westerse EU-politici hierop is dat de Oost-Europese volkeren "er nog aan moeten wennen multi-etnisch te denken", aldus GroenLinks-europarlementariër Judith Sargentini.
Sargentini's reactie getuigt van Westerse hybris en een beperkte kennis van de Europese geschiedenis. Het waren
juist
díe volkeren die
onder het Habsburgse
en het Ottomaanse Rijk moesten samenleven met talrijke etnische minderheden. Alleen al in Roemenië bestaat de bevolking voor 12 procent uit etnische
minderheden, en
heeft de etnisch-Roemeense meerderheid (de Vlachen) eeuwenlang met Turken, Tataren, Saksen, Zwaben,
Ländlers, Hongaren,
Szeklers, Serven, Armeniërs, Oekraïners, Joden en Zigeuners samengeleefd. Deze situatie duurt tot op heden voort, en men weet zich er
etnisch-cultureel
geruggensteund.
“ Het is dus juist deze langdurige multiculturele toestand die de Oost-Europese volkeren het etnocentrisme heeft verschaft, waar wij lering uit kunnen trekken.
”
| |
Het is dus juist deze multiculturele toestand die de Oost-Europese volkeren het etnocentrisme heeft verschaft, waar wij lering uit kunnen trekken. Zij zijn ons voorgegaan in een langdurige
staat van multicultuur, zonder de eigen identiteit te verliezen. Het zijn dus wij die nog niet multi-etnisch denken. Maar ook wij kunnen het leren, en wel van deze ervaren volkeren.
De Balkanvolkeren hebben weliswaar Europese ideeën uit de negentiende en begin twintigste eeuw aangegrepen om zich in natiestaten te
verenigen. Maar in tegenstelling tot in West-Europa geschiedde deze natievorming relatief onlangs (met de belangrijkste perioden tussen 1848 en 1946). Hun
nationalisme was niet, zoals in de 'oude' natiestaten
in West-Europa, hoofdzakelijk gebaseerd op de Verlichting. Dus niet zoals in Engeland gestoeld op het gezagsvrije
individualisme van Mill of in Frankrijk op het
collectief-actief burgerschap
van Rousseau. Integendeel: hoewel Zuidoost-Europees nationalisme voor die tijd revolutionair was, was het niet
individualistisch,
geseculariseerd, liberaal of burgerlijk. Zuidoost-Europees nationalisme was en is vooral geïnspireerd door de Duitse
Romantiek (in zekere zin een reactie op de Verlichting) en bezield door het gedachtegoed van Herder, Fichte, en zelfs Jakob Grimm.
Het is derhalve nog in grote mate gebaseerd op groepsidentiteiten,
taal, religie, etniciteit, volksgevoel, cultuur en op de grond waar die ontstaan zijn.
Roemeens-orthodox houten kerkje van een klooster in de regio Bistriţa-Năsăud; ook bekend als het Nösnerland (foto: Marcel Bas)
| |
Balkanvolkeren voelen zich op allerlei vlakken van het volksleven vertegenwoordigd door hun orthodoxe kerken die zich gedecentraliseerd en langs etnisch-nationale lijnen organiseren,
zonder door te slaan in het fyletisme: zij zijn
Roemeens-orthodox, Bulgaars-orthodox, Servisch-orthodox, Albanees-orthodox, Montenegrijns-orthodox, Grieks-orthodox en Macedonisch-orthodox. Verder is men Reformatus
(etnische Hongaren).
In Europa buiten de Balkan ben je Pools 'dus' Katholiek. En om met Solzjenitsyn te spreken ben je orthodox als je
Russisch bent en vice versa.
Hun nationalisme heeft derhalve een diepe etnisch-culturele en tevens transcedente basis.
Zij gebruiken in hun weerwoord op de gevolgen van massa-immigratie niet de term Verlichting, maar wel het wij-woord; 'ons'. Zij beroepen zich op het volk, op de eigenheid, en op de
drie G's die zij in het
christendom vinden. Orthodoxie biedt richtlijnen; orthodoxe kerken en kloosters hebben op de Balkan door de eeuwen heen bewezen mede een reservoir te zijn voor folklore, nationaal zelfbewustzijn
en
een stimulans voor etnische trots.
Oost- en Zuidoost-Europeanen weten wat het is om te moeten opkomen voor je etnisch-culturele belangen. Hun geschiedenis zou wel
eens ons voorland kunnen zijn.
Ons tijdig bewust te zijn van de 'onverlichte', nuttige Oost-Europese groepsstrategieën zal onze volkeren wellicht ten goede kunnen komen.
Volksbehoud
Over dit soort Europese waarden reppen onze
Westerse leiders niet. Ze zetten die weg als reflexen die je moet bestrijden. Nationalisme, religie, eigenheid en verworteling zijn strijdig met de Europese wedren
om de schaalvergroting en de grenzenloze
'vrijheid' ... van de markt.
Wat men in het
Westen vindt en wil, zou men ook in het Oosten moeten vinden en willen, dus worden er door George Soros, de EU en de VS nog steeds miljoenen euro's aan
heropvoedingsgeld naar Oost-Europa doorgesluisd. Het vergt natuurlijk veel geld en inspanning om abstracte verzinsels als "Europese waarden" en zelfdestructieve
aberraties als de "open samenleving"
er bij gezonde en
concreet denkende volkeren in te hameren.
Maar als er rechten zijn, dan is er wel het recht om over onze eigen, lokale, etnische toekomst te beschikken. Onze inheemse leefwijze, leefomgeving, collectieve
herinneringen en rituelen, cultuur
en identiteit dienen in
stand te blijven. Dat kunnen
we bewerkstelligen door ons te groeperen op een manier die onze oostelijke mede-Europeanen al eeuwen gewoon zijn. Het is nog niet te laat: voor gezin,
gemeenschap en geloof hoeven we ons
niet tot de
islam
te richten, maar kunnen we nog terecht bij ons eigen christendom. Bij ons om de hoek, bij wijze van spreken.
Volksbehoud is niet iets om
ons voor te schamen, integendeel. Ieder ander volk zou zich, eenmaal onder druk gezet, inzetten voor het eigene.
“ Onze inheemse leefwijze, leefomgeving, cultuur en identiteit dienen in stand te blijven.
”
| |
Ons door de Verlichting en het protestantisme ingegeven gelijkheidsdenken heeft ons uiteraard ook wel goeds gebracht. Andere verworvenheden van de
Verlichting als wetenschap, nieuwsgierigheid, wijsbegeerte,
vrijheid van meningsuiting en vrijheid van informatie worden terecht geprezen. Ons protestantse arbeidsethos en soberheid hebben onze beschaving tot grootse
prestaties gebracht.
Daarentegen heeft het binnen onze oude natiestaten sterk ontwikkelde burgerschapsgevoel ons vertrouwen in de eigen
overheden geschonken. Maar aangemoedigd door het verlichte liberalisme, dat als "Europese waarden" wordt gepropageerd, laten onze overheden
ons nu toenemend in de steek, en beschamen zij ons vertrouwen.
Zij dragen ongevraagd de door ons aan hen toegekende regeringsbevoegdheden over aan de Europese Unie.
Langzaam maar zeker
worden wij als volk vervangen door een nieuwe bevolking met steeds minder gedeelde referentiekaders en cultureel-etnische loyaliteiten. Hoe kunnen wij zonder de
eenheid van weleer de komende demografische veranderingen het hoofd
bieden? Hoe kunnen wij ons doeltreffend organiseren als we zo geïndividualiseerd zijn geraakt?
Wij staan nu voor de keuze: bieden wij die veranderingen met meer of met minder Verlichting het
hoofd?
Door op liberale wijze de islam en het multiculturalisme meer ruimte te geven, ons als volk te laten ontbinden en onze leefwijze, cultuur en volkswezen te
verliezen, of door hen te behouden
en te kijken naar de vitale, waakzame, minder verlichte kennis van Oost- en Zuidoost-Europa?
Boekarest, 2015: Nu vrem moschee n Bucureşti! is een kerk- en volkspro-
test tegen de bouw door Turkije van een moskee in de hoofdstad. Er werden op de
bouwgrond 500 gewijde kruizen geplant en men hield er massale orthodoxe
gebedsdiensten. Het protest was succesvol: de moskee kwam er niet.
Besluit
De Verlichting verlamt ons op dit ogenblik omdat ze ons op de ingezette vervanging van onze volkeren geen ander antwoord verschaft, dan een tegennatuurlijke acceptatie en
machtsverlies.
Ons Westerse liberale bestel redeneert vanuit een oude luxepositie. Het is dus verouderd en boeit ons aan handen en voeten. We moeten af van het idee dat de islam hier dezelfde
rechten als
het christendom toebedeeld
moet krijgen, of dat niet-Europese
culturen binnen Nederland gelijk zouden zijn aan inheemse, verwortelde Europese culturen. Dat zijn ze niet. De inzet van elk maatschappelijk debat over de islam
moet dan ook zijn dat de islam uit Noordwest-Europa zal moeten verdwijnen en dat immigratie moet stoppen. Dat moge illiberaal zijn, maar de tekenen des tijds
roepen om een krachtdadig
signaal:
onze inheemse cultuur is weldegelijk te verkiezen boven de
uitheemse. De wrijvingen die de multicultuur alhier veroorzaakt
bewijzen dat er maar een cultuur leidend en blijvend kan zijn.
“
De Verlichting is niet universeel; de aangeboren neiging tot groepsbehoud is dat wel.
”
| |
Dezer dagen zien we een vergrote, hernieuwde waardering voor onze eigen folklore, eigen identiteit, geschiedenis en lokale stabiliteit. De massale volkswoede
die de afschaffing van de
folklorefiguur
Zwarte Piet, het voortduren van de migranteninvasie en de
vestiging
van asielzoekerscentra
genereren, is een hoopvol teken. We zien een neiging die weliswaar niet op 'universaliteit' gericht is, maar die wel universeel
is, namelijk de reflex tot zelfbehoud onder zelfbewuste gemeenschappen die weten wat ze te verliezen hebben. De Verlichting is niet universeel; die aangeboren
neiging tot groepsbehoud noem
het tribalisme of etnocentrisme is dat wel. Ze biedt ons een sterke, lokale basis die tot voordeel van onze eigen beschaving zal strekken.
Wij moeten die tijdig met beide handen aangrijpen, want ze zal met het oog op de voortgaande multiculturalisering ongetwijfeld in intensiteit en belangrijkheid
toenemen, en zich een
uitingsvorm zoeken.
Het Avondland is ons
te zeer 'universeel' en waardenvrij geworden om ons nog lang op de Verlichting en haar politieke exponent, het liberalisme, blind te staren. Immigratie en multiculturalisme zijn geen opties meer, want wij willen nog lang kunnen
functioneren op de manier die wij, de meerderheid van dit werelddeel, ons wensen. Nieuwe tijden breken aan. Met of zonder Verlichting.
Geraadpleegde en aanbevolen literatuur
Enkele zaken die ik hierboven heb beschreven zijn ontleend aan boeken, waarvan ik U hieronder graag de titels geef.
Elementen uit deze boeken kunnen ons gedachten aan de hand doen voor het behoud van onze eigen identiteit.
Elst, Koenraad (1997). De Islam voor Ongelovigen. Wijnegem, België: Deltapers.
Faye, Guillaume (1998). L'Archéofuturisme. Parijs, Frankrijk: Éditions Æncre.
(In 2010 ook in het Engels uitgegeven als Archeofuturism: European Visions of the Post-Catastrophic Age. Verenigd Koninkrijk: Arktos Media Ltd.)
Faye, Guillaume (2000). La Colonisation de l'Europe: Discours vrai sur l'immigration et l'islam. Parijs, Frankrijk: Éditions Æncre.
Goudsblom, Johan (1960). Nihilisme en Cultuur. Amsterdam, Nederland: Arbeiderspers.
Hitchins, Keith (2009). The Identity of Romania. Boekarest, Roemenië: Editura Enciclopedică.
Hösch, Edgar (2002). Geschichte der Balkanländer: Von der Frühzeit bis zur Gegenwart. München, Bondsrepubliek Duitsland: Verlag C.H. Beck.
Hupchick, Dennis (2004). The Balkans: From Constantinople to Communism. New York, Verenigde Staten: Palgrave Macmillan.
MacDonald, Kevin (2007). Cultural Insurrections: Essays on Western Civilization. Verenigde Staten: Occidental Press.
Pilon, Juliana Geran (1992). Bloody Flag: Post-Communist Nationalism in Eastern Europe: Spotlight on Romania. New Brunswick, Verenigde Staten: Transaction Publishers.
Scruton, Roger (2010). Het Nut van Pessimisme en de Gevaren van Valse Hoop. Amsterdam, Nederland: Uitgeverij Nieuw Amsterdam.
Scruton, Roger (2003). Het Westen en de Islam. Antwerpen, België: Uitgeverij Houtekiet.
Smith, Anthony (1998). Nationalism and Modernism. Londen, Verenigd Koninkrijk: Routledge.
Tocqueville, Alexis de (2011). Over de Democratie in Amerika (oorspr. 1840). Rotterdam, Nederland: Lemniscaat Uitgeverij.
Hierdie bydrae is geskryf op 1 Februarie 2016 en is gepubliseer op Joost Niemöller se webwerf De Nieuwe Realist.
|