|
|
Recensie van boek Marcel Bas
|
"Zwarte Piet: Discriminerend of Fascinerend?"
De titel van dit boek alleen al zegt voldoende over de inhoud
en werd eigenlijk op een cruciaal moment uitgebracht (rond
september 2013). Toen was het immers dat de Jamaïcaanse
voorzitster van een mensenrechtenwerkgroep van de Verenigde
Naties de vinger op de wonde legde en erop wees dat er aan het
“racistische” kantje van de Sint-en-Piet-traditie in de Lage
Landen hoogstnodig iets moest gedaan worden!
Meer diepgang
Op een erg gedegen manier schetst Hagenaar Marcel Bas het
voor en tegen en doet dit vanuit een erg veelzijdige interessesfeer.
Marcel studeerde immers Taalwetenschappen en deinst
ook niet terug voor geschiedenis en botanie terwijl hij zich
specifiek toelegt op de Afrikaanse taal in Zuid-Afrika. Hij maakte in de afgelopen
Voorplat van het boek
| |
decennia talrijke artikelen en essays voor cultureel-maatschappelijke tijdschriften en
is eigenlijk verbaasd over de sterke commotie die dit onderwerp overal veroorzaakte.
Volgens de schrijver van dit zonder meer imponerend boekje is er eigenlijk vooral
een waan-vertoning bezig van mensen die altijd maar weer het louter racistische
verhaal ophangen, veelal omdat ze er louter eigenbelang bij hebben. In zijn ogen zijn
het veelal mensen die enkel erkenning nastreven voor het leed dat hun voorouders
tijdens de slavernij werd aangedaan. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat hij
eerste enige diepgang in deze discussie wou leggen door vooral op de geschiedenis
verder te bouwen. Uit alle folklore en geschiedkundige bronnen dringen zich immers
enkele constataties op. In eerste instantie zou de figuur Zwarte Piet pas zijn ontstaan in het
midden van de negentiende eeuw en gecreëerd zijn naar het voorbeeld van de toenmalige
negerslaven. De hiërarchische verhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet zou
volledig gebaseerd zijn op de racistische, koloniale situatie waarin de blanken de bazen
waren van zwarte slaven. De belangrijkste conclusie is dan dat het opvoeren
van Sinterklaas en Zwarte Piet bij de sinterklaasviering een slechts 150 jaar jong,
racistisch gebruik is.
Terug naar de oorsprong
Marcel Bas verwijst er vervolgens echter op dat er al veel langer een mythische figuur met
een zwart gezicht bestond die Sinterklaas begeleidde. De auteur probeert, met andere
woorden, aan te tonen dat de discussie rondom de slavernij en de discussie rondom
Zwarte Piet totaal verschillend zijn, daar waar je meestal een kleine groep fervente
pleitbezorgers in de media aan het werk ziet, hoort of leest die louter het slavernijgebeuren
centraal stellen.
Zwarte Piet is oeroud
| |
Er zijn dan ook talrijke bewijzen dat Zwarte Piet een overblijfsel is uit de Germaanse
inwijdingsriten. Een overblijfsel uit wat vroeger mannenbonden genoemd werden.
Deze mannenbonden aanbaden Wodan en verkleedden zich als de dode zielen van
Wodan. In het gevolg van Wodan scheerden die dode zielen door de lucht en waren
ook zwart van gezicht. Ze kwamen immers uit de onderwereld en kleedden zich om
nader te komen tot de Wodan-figuur. Om die onderwereldfiguren na te bootsen
maakten ze hun gezichten met roet zwart omdat in de onderwereld het vuur heerste.
Ook nu zie je bijvoorbeeld in Duitsland groepjes mannen die zich kleden in mos,
een ritueel waarvan de betekenis de meeste mensen ontgaat. Je hebt ook heel lang
de wildeman gehad die zich ook weer in een huid kleedde en met een knots rondliep.
Allemaal rituelen die om wat voor reden dan ook rond de jaarwisseling plaatsvonden.
Ook in Hongarije en Zwitserland heb je gelijkaardige tradities en eigenlijk Midwintergroepen
van mannenbonden die de kerk gedoogde en elke winter weer het
licht dichterbij wilden brengen. Die mannenbonden waren niet alleen militair maar
ook religieus belangrijk. Zij dachten immers de winter te kunnen verjagen en vruchtbaarheid
te brengen door Wodan te aanbidden en nader tot bij hem te komen. In
heel Europa zijn er talloze voorbeelden van van mensen die de vruchtbaarheid
willen brengen met roedes met allemaal een masker op. En… Zwarte Piet is daar
eigenlijk een ontaard overblijfsel van. De schrijver stelt dan ook onomwonden dat
Sinterklaas in die tradities Wodan is. Hij is ervan overtuigd dat Sinterklaas/Sint-
Nikolaas/Sint-Nikolaos ook echt bestaan heeft. Hij was een bisschop ten tijde van
Constantijn de Grote. En de Sint-Nicolaascultus is dan door de Noormannen overgenomen.
Er was een reliek van de heilige in Bari, Italië, die de Noormannen hebben
vereerd. De Sint was de patroon van de zeemannen, van kinderen en ongehuwde
vrouwen en anderen. En die Noormannen hebben dit gebruik naar de rest van Europa
meegebracht, maar dan vooral naar de kustplaatsen, zoals in Nederland en Denemarken.
De kerk heeft dat vervolgens aangegrepen als manier om bij de Germanen Wodan
een beetje te vervangen door Sinterklaas. Niet om Wodan af te schaffen, want dat
lukte niet. Er bleef maar een man in hun herinnering met een witte baard aan het
hoofd van een leger dat door de lucht vloog, op een schimmel met acht poten. Dat
paard bleef wel door de lucht suizen, en ja, nu had Sinterklaas een tabberd aan en
een mijter. Het bleeft echter een magische figuur. En die zwarte zielen moesten gedemoniseerd
worden dus werden die vaak met de Duivel vergeleken. De zwarte pieten
waren dan ook duivels. Vandaar de naam “Piet”. Piet betekent duivel. Juist het
zwarte is daardoor bewaard gebleven want van een zwarte, griezelige figuur kun je
je makkelijker een voorstelling maken omdat de duivel ook in de hel zwartgeblakerd
van zwavel en vuur is. Sindsdien is Zwarte Piet meer en meer de negatieve tegenhanger
van Sinterklaas geworden in de Middeleeuwen.
In onze dagen
Tegenwoordig is Zwarte Piet de kindervriend die in het gevolg van Sinterklaas komt.
Inderdaad, vroeger had hij de roe. Die had hij om kinderen te straffen. Maar eerder
was Zwarte Piet er om vruchtbaarheid in de jongeren te slaan met de roede. Ondanks
alles heeft die roede zich doorheen alles weten te handhaven. En ook de zak van
Zwarte Piet was een dreigmiddel. Daar kan je echter enkel wat over zeggen door te
kijken naar andere bronnen. Je hebt in Duitsland bijvoorbeeld knecht Ruprecht. Die
heeft ook een zak vol met noten en vruchten. En elders heb je Krampus die kinderen
in een mand gooit.
Verder onderstreept Marcel Bas dat er opvallend veel parallellen bestaan tussen
Wodan en Sinterklaas maar dat wordt helemaal duidelijk als je het boekje in al zijn
waardevolle details doorneemt. Feit staat voorop dat de Sinterklaas-traditie één van
de rijkste, oudste en meest levende Germaanse gebruiken is die de Lage Landen nog
rijk is!
En ten slotte
In zijn slotsom attendeert de schrijver nogmaals op het fenomeen dat louter emoties
de hoofdrol spelen in deze discussie en niet zozeer concrete feiten worden aangehaald.
Daarbij voegt hij zijn vermoeden dat de felheid van de Zwarte Piet-discussie
nog zal toenemen. Toch vindt hij het al te makkelijk bestaande tradities af te breken
en nodigt hij de kritikasters uit om creatief en eensgezind alternatieven voor tradities
aan te dragen.
De belangrijkste troef houdt hij echter voor de laatste paragraaf van zijn meer dan
lezenswaard boekje. Met plezier geven wij die dan ook volledig weer.
“Sinterklaas en Zwarte Piet zijn echter nog springlevend – en terecht. Men kan onbeschaamd
genieten van dit unieke stuk typisch Nederlands uitgebeeld Europees erfgoed. Sinterklaas en
Zwarte Piet zijn gewoon interessant, speels, spannend. En ze vervullen ons met onschuldig
kindervermaak. Kinderen vinden Zwarte Piet zelfs meestal leuker dan Sinterklaas. Zoals de
pieten nu door de publieke omroep in met name het Sinterklaasjournaal opgevoerd worden –
mondig, zwart geschminkt en met een normaal accent – is prima. Sinterklaas zou hopeloos
verloren zijn zonder zijn schrandere pieten. Jammer dat de roe er niet meer is, maar Sint,
Piet en onze kinderen dienen te worden gevrijwaard van moderne complexen. De boodschap
van Sinterklaas en Zwarte Piet is veel eeuwiger en krachtiger dan die van het modieus zout
op de slakken leggen uit een of ander postkoloniaal Europees schuldgevoel. Laat ons deze
werkelijk oeroude traditie houden voor wat ze is en haar in al haar onbeholpen onschuld
doorgeven aan onze kinderen.”
Hoeft daar nog enig commentaar bij geleverd te worden????
Marc Naudts
Deze recensie is verschenen in jg. 25 nr. 3 (juli - sept. 2014) van het blad Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap; het
driemaandelijks tijdschrift van het Sint-Nicolaasgenootschap Vlaanderen en het Sint-Nicolaasgenootschap Nederland.
De webstek van de Vlaamse evenknie is te bezoeken op www.sngvlaanderen.org.
Wilt u het hier besproken boek bestellen? Stuur dan een bericht naar zwartepietboek@gmail.com.
|
|
|
|
Naar boven
| Marcel Bas, Voorschoten, Nederland
| © Kopierecht M.R. Bas
|
|
|