Van allerwegen horen we van de leidende politici
(VVD-kamerlid Hans van Baalen, premier Jan-Peter Balkenende, de ministers
Gerrit Zalm en Ben Bot) dat "Turkije wel mag toetreden tot de EU, maar dan
onder strenge voorwaarden." De eerste vraag die bij mij opkomt is: "Namens
wie zei Europa überhaupt zoiets de Turken toe?" In ieder geval niet
namens de burgers die Europa zegt te vertegenwoordigen. De tweede vraag
die bij mij opkomt is: "Kan een Aziatisch land, na zich aan rationele
verdragen te hebben gehouden, een Europees land worden?" De vraag stellen
is hem beantwoorden.
Échte discussie zorgvuldig in de achterkamers
gehouden
Er wordt in de politiek, en in Europa, te veel
uitsluitend gekeken naar de economische en geopolitieke belangen in het
beleid van de Europese Unie. Hierdoor raken veel dieper liggende, en veel
eeuwigere feiten en argumenten ondergesneeuwd. De échte discussie over
Europa als culturele entiteit wordt achter gesloten deuren gevoerd, zoals
we op 20 december in De Volkskrant mochten vernemen. Die krant deed
verslag van achter de schermen waaruit bleek dat een meerderheid van
Nederlandse ministers het oneens was met de toetreding. Openlijk konden de
ministers hun reserves echter niet kenbaar maken. Naar buiten toe moet men
voor toetreding zijn, anders zijn de onderhandelingen met Turkije ijdel.
Ook hoor je, heel af en toe, een minister praten over het
risico van een op stapel staande massa-immigratie van Turken naar Europa.
Er zijn 70 miljoen Turken, en we weten inmiddels na dertig jaar
massa-immigratie hoezeer onze gewesten in trek zijn bij de Turken. Maar,
zo stelde de Nederlandse minister Zalm de burgers gerust, er zullen
regelingen tegen zon immigratie getroffen worden. Daarmee is de kous
kennelijk af. Discussie gesloten; angst weggenomen; wachten tot over tien
jaar, als het raadgevend referendum van start gaat en Turkije nog meer
toetredingsonderhandelingen achter de rug heeft. Zalms toezegging is
echter niet hard te maken: Turkije wil met alle geweld beschouwd worden
als een volwaardig lid, met alle luxe en voorrechten die de écht Europese
landen hebben, dus ook vrij personenverkeer. En Turkije wil ook alleen
onderhandelen als het land lid wordt. Eigenaardig; een land dat
onderhandelt kan toch niet zoveel eisen stellen? In het
verenigingsleven van Europese landen hebben aspirant-leden zich koest te
houden, totdat de ballotagecommissie geoordeeld heeft. Turkije is
kennelijk uit ander hout gesneden.
Turkije is niet Europees
Maar laten we het zuiver houden: de bezwaren tegen een
Turks EU-lidmaatschap die van culturele, realistische en blijvende aard
zijn, worden niet genoemd. Als de Nederlandse premier Balkenende de vraag
"Maar is Turkije wel Europees?" voorgelegd krijgt, antwoordt hij steeds,
kribbig: "We moeten nu ophouden te zeuren over wie er wel en wie niet
Europees is. Turkije heeft zo goed haar best gedaan, dat ze een
lidmaatschap verdient." Maar daar gaat het niet om. Ook na ontelbare
grondwetswijzigingen en mensenrechtenaanpassingen blijft de Turkse staat
cultureel en geografisch een Aziatisch geheel.
Onderhandelingen over toetreding zijn irrelevant en per
definitie ijdel. Ook Europa stopt ergens en de EU kan zich niet tot in het
oneindige uitbreiden. Europa is van oudsher een cultureel en feitelijk
afgebakend gebied. Turkije hoort daar niet bij. Maar daar hebben de
EU-economisten en de op machtsuitbreiding beluste politici geen boodschap
aan. Zij zien Europa als een eclectisch geheel zonder bijzondere
identiteit, dat voor economistische doelen best bijgesteld kan worden.
De Europa-discussie
De Europese Unie wordt weliswaar steeds groter en
machtiger maar lijkt tegelijkertijd haar koers kwijt te raken. Daarom
heeft Jan-Peter Balkenende met mensen als Barroso de discussie omtrent de
Europese identiteit aangezwengeld. In het kielzog van het door hem
moeizaam in Nederland gevoerde normen- en waardendebat is dit zeer toe te
juichen. Toch wil hij in de discussie niet zover gaan dat hij over de
Europese identiteit m.b.t. Turkije gaat spreken. Dat is vreemd. Schijnbaar
zijn de Turkse toetreding en een peiling naar het Europees gevoel twee
verschillende dingen. De reden voor deze inconsequentie lijkt me evident:
als er bepaald wordt wat ons Europees maakt, dan valt Turkije automatisch
buiten de boot.
Maar wat vraagt Balkenende ons nu? "Wat is Europa?", is
zijn vraag in de discussie. Enkele Europolitici hebben al de toon
geprobeerd te zetten in de discussie. De totnogtoe gehoorde bijdragen
zijn, niet verbazend, allemaal van zon beetje dezelfde aard. Ze gaan uit
van bepaalde pijlers. Een van de weinige Europese idealisten, José Manuel
Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, gaf daar al een mooi
voorbeeld van: "Typisch Europees zijn gelijkheid, vrijheid, democratie en
het eenheidsstreven." Deze pijlers zijn nu niet iets wat ik associeer met
een eigen identiteit. Dit zijn eerder idealen en verbonden. Aan dergelijke
rationele verbonden zit niets exclusivistisch of karakteristieks.
Zij hebben het niet over onze overgeërfde identiteit, zoals de
humanistisch-christelijke wortels.
Dit verzwijgen, deze
eigenzinnige opvatting van identiteit is geheel conform de Europese
'Grondwet' die van kracht zou moeten worden. In die 'Grondwet' - het
Verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa - staat in
Artikel I-1 dat de EU openstaat voor alle Europese (sic)
staten die haar waarden eerbiedigen. Daarnaast somt het Verdrag de waarden
waarop de EU is gebaseerd: respect voor menselijke waardigheid, vrijheid,
democratie, gelijkheid, de rechtsstaat en eerbiediging van de
mensenrechten. In dit deel van het verdrag staat ook dat de EU binnen haar
grenzen het vrije verkeer van personen (sic), goederen, diensten en
kapitaal, en de vrijheid van vestiging (sic) verzekert. Allemaal
prachtige, verlichte ideeën; alsof het rechtstreeks uit een liberaal
manifest komt. Maar er staat niets over de veel dieper liggende échte
identiteit van Europa.
En daar is het de EU-politici juist om te
doen; zij zullen met het oog op uitbreiding díe eigenschappen aanvoeren
die integrationistisch zijn, en die een blik naar de Oriënt
mogelijk maken. Zij associëren het Europa-gevoel automatisch met bindende,
verenigende doelen. Europees-zijn werkt, in hun ogen, verschillen juist
weg. Daar tot op zekere hoogte natuurlijk iets in.
Maar hun doel is dat ene, verenigde Europa van
commerciële, geopolitieke vooruitgang en machtsuitbreiding. Ik kan U
voorspellen dat de Europolitici zullen proberen in deze discussie de
Europese identiteit te reduceren tot deze pragmatische, rationele en
bovenal na te streven pijlers. Zulke pijlers zijn immers
onderhandelbaar, zodat ook landen als Turkije (en - als de
Belgische minister Didier Donfut het mag beslissen - ook Marokko) na veel
moeite kunnen proberen zich deze pijlers eigen te maken. Onoverbrugbare,
overgeërfde Europese pijlers die een echte identiteit uitdrukken - zoals
de christelijk-humanistische oorsprong, de vele eeuwen omvattende erfenis
van scheiding van Kerk en Staat, erflaters van onze beschaving, enz. -
zullen verzwegen worden. Tja, geschiedenis kan best lastig zijn, vooral
als je nog in het klassieke vooruitgangs- en marktdenken vastzit.
Aan de burgers de taak deze andere kant te belichten. De
burger kan, als het goed is, zelf aanvoelen wat wel en wat niet Europees
is. De komende tien jaar zullen wij opmerkzaam moeten blijven in de
discussie op weg naar de referenda over de EU-Grondwet, over Turkije, over
wat dan ook. We moeten door de Euro-propaganda heen prikken en de kans tot
het voeren van discussie en debat met beide handen vastgrijpen. Wijs de
Eurocraten op hun selectieve gebruik van woorden en maak gebruik van Uw
spreekrecht. Identiteit is niet onderhandelbaar, en de grenzen van Europa
evenmin.
Argumenten op een rij
Tot slot: er zijn legio argumenten tegen een Turks
EU-lidmaatschap. En dat zijn nu eens geen economistische argumenten:
- Turkije ligt niet in Europa (de enclave Istanboel en het bezette
'Noord-Cyprus' maken het land nog geen Europa, net zomin als de in
Marokko gelegen Spaanse enclaves Melilla en Ceuta Spanje Afrikaans
maken); onderhandelingen over mensenrechten en democratie en het
afleggen van staatsbezoeken zullen daar niets aan veranderen,
- De Turken horen niet bij de Europese cultuur; de Verlichting, het
Classicisme, de Romantiek, etc., is hun vreemd (i.t.t., bv. Rusland),
- De EU had Turkije nooit zo veel hoop op een EU-lidmaatschap mogen
geven zonder de EU-burgers er d.m.v. een maatschappelijke discussie,
verkiezingen of referenda bij te betrekken; dit alles is buitengewoon
ondemocratisch en in geval van een toetreding zullen nog meer
burgers geen vertrouwen meer hebben in de democratie (voor wat die nog
waard is),
- De toetreding is een project van over-ambitieuze economisten die
geen oog hebben voor de Europese erfenis en onze identiteit; het enige
waar zij voor aangenomen zijn is om de economische groei gestoeld op een
uitbreiding van het consumentisme te bestendigen, wat een irrationele en
niet duurzame vooruitgangsdoctrine is,
- Door niet-Europese landen met Europa te vereenzelvigen, doen we aan
begripsinflatie van ons werelddeel. Als Europa ook Turkije of Marokko
kan betekenen, dan verliest Europa haar waarde, haar bijzondere
betekenis en haar eigenheid. Verwatering en verdwijning van de Europese
identiteit is een groot gevaar,
- Laten we Turkije toe, dan kunnen we Marokko (dat ook op een
lidmaatschap hoopt) niet meer weigeren op grond dat het geen Europees
land is. We geraken aldus op een hellend vlak. Waarom niet Kazachstan en
Syrië toelaten zodra die landen de corruptie en de mensenrechten op orde
hebben? Frits Bolkestein zei bij de opening van het academisch jaar van
de Universiteit Leiden over de dreigende Turkse toetreding: "Is de
ontzetting van Wenen in 1683 tevergeefs geweest?"
- Islamkenner Bernard Lewis: "Europa zal een deel van het Arabische
Westen zijn, van de Maghreb. Migratie en demografie wijzen in die
richting." Laten we tenminste Azië buiten de poorten houden.
- De islam kent geen scheiding tussen Kerk en Staat, en de Verlichting
is er niet doorgedrongen. Europa zal de Verlichting deels moeten
verloochenen om de grotendeels onverlichte, en de op islamitische
politiek hopende plattelandsturken tegemoet te komen (mits ze echt vrije
verkiezingen mogen krijgen),
- Ook zonder EU-lidmaatschap blijft Turkije een militair-strategische
en economische vriend,
- Turkije maakt deel uit van de Centraal-Aziatische Turkse volkeren,
die op enorme schatten aan grondstoffen leven. Met hén moet het land een
gemeenschap vormen; daar heeft het Europa niet voor nodig. Vele Turkse
denkers en idealisten hangen de Pan-Turkse Gedachte aan. Turkije moet
zich met de eigen beschaving bezighouden, en Europa zich met de hare,
- Ook via speciale handelsverdragen met de EU kunnen de Turken de in
Centraal-Azië ontsloten grondstoffen aan Europa slijten,
- Turkije zou in het geval van toetreding de belofte aan Atatürk
moeten verloochenen: de EU eist terugdringing van de macht van het leger
en een volledige democratie in Turkije. Maar het zijn juist deze
ondemocratische trekjes die de natie en de seculiere staat bijeenhouden.
Turkije zal tot een chaos verworden en mogelijk uiteenvallen als de
islamisten en de separatisten politieke macht verkrijgen; Turkije kan
geen volledige democratie aan (Europa doet alsof democratie voor elke
beschaving zaligmakend is),
- Het is niet méér de zaak van Europa om een Aziatisch land als
Turkije 'gelukkig' (lees: 'welvarend') te maken, dan dat dat de zaak
van, bijvoorbeeld, Arabische landen is,
- Turkije lijkt naar buiten toe verlicht, maar dat is een façade; kijk
maar naar het immense binnenland, waar Atatürks staatsnationalistische
gereedschapstrommeltje niet voldoende heeft gewerkt en waar dat
trommeltje ook niet zal wederkeren,
- De EU dreigt voor kleinere landen al te groot te worden. Met 70
miljoen Turken erbij wordt de macht van België en Nederland te klein.
Bovendien groeit de Turkse bevolking bijzonder snel.
Laten we de duurbebevochten Europese identiteit voor verwatering
behoeden. We moeten beseffen wie we zijn, maar ook wie we niet zijn
en waar onze beschaving ophoudt. Europa, let op Uw saeck!
Marcel Bas, Voorschoten
Voor een uitgebreid essay ten gunste van een Europa van identiteiten,
en tegen het Europa-verloochenende bestuur waarmee de Europese volkeren
geconfronteerd worden, klikt U alstublieft hier: "Tegen EU-toetreding van
Turkije; voor een Europees Europa".
Dit artikel is ook
verschenen in maart 2005, in maandblad Delta; het tijdschrift van
de Nederlands-Belgische Werkgemeenschap 'De Lage Landen'. Voor meer
informatie, zie De Lage Landen.
Hierdie artikel is geskryf op Woensdag 22 Desember 2004 en
gepubliseer op Vrydag 24 Desember
2004.
|