In het kielzog van het – eindelijk – openhartige
multiculturele debat dat is aangezwengeld door Pim Fortuyn van Leefbaar
Nederland, zei de CDA-fractieleider Jan-Peter Balkenende op donderdag 24 januari
2002 dat "een multiculturele samenleving niet iets is om na te
streven." Veel mensen vonden dit een heel dubieuze opmerking. Maar men mag
zich evenwel afvragen: waarom zou het wel iets zijn om na te streven? Waarom zou
je een autochtone gemeenschap en haar oorspronkelijke samenlevingsstructuren en
inheemse cultuur doelbewust willen verstoren door de komst van vele duizenden
Afrikanen en Aziaten te stimuleren? Is het hebben van meerdere culturen in
Nederland te verkiezen boven het hebben van één Nederlandse cultuur? Stonden
we dan vóór het tijdperk van de massa-immigratie misschien op het randje van
een culturele – of binnen sterk endogame etnische gemeenschappen zelfs
biologische – inteelt?
Multicultuur: van nood tot toestand
Alsof Nederland bewust tot de massa-immigratie is overgegaan
teneinde de culturele samenstelling van het land voor eens en voor altijd om te
gooien. Natuurlijk niet: de 'multiculturele samenleving' is een culturele crisis die het
gevolg is van een veel te intensieve immigratie. Om de lont uit het kruitvat van
de daarmee gepaard gaande sociale spanningen te halen wordt door bepaalde
personen dit cultureel probleem tegen beter weten in omgeforceerd tot culturele
zegen. Om aan de zegen te twijfelen gold tót 2002 als een heel foute daad.
Het is vreemd, maar er zijn maar weinig politici die nog
volhouden dat de 'multiculturele samenleving' een tijdelijke toestand zou moeten
zijn; een tijdelijke fase van het incasseren van massa-immigratie waarop een een
volledig herstel van de Nederlandse cultuur als enige samenlevingsnorm zou
moeten volgen. Wie ooit de massa-immigratie heeft toegestaan en aangespoord, en
wie debet is aan het laten doormodderen van de multiculturele toestand van
Nederland moet zich schamen, want de huidige multicultuur is allesbehalve een
wenselijke staat van samenleven. Het is een tragedie. Een multicultureel
Nederland is een land in een culturele noodtoestand; hopelijk is de crisis
slechts een herstelstadium nadat de oude, uniculturele situatie ernstig is
verstoord. En Jan-Peter Balkenende is een van de eerste wakkere salonfähige
parlementariërs die hardop durven te zeggen wat altijd is verzwegen door de
beleidsmakende schuldigen aan deze noodtoestand. Het lijkt of de marxistische
strategie van Verelendung met deze crisisontwikkeling een reële manifestatie in
het westen heeft gekregen.
De status quo: is die iets om na te streven ?
Het is inderdaad een feit dat er in Nederland massale groepen
met met vreemde culturen zijn neergestreken. Daardoor zijn de
samenlevingsstructuren in de volkswijken der grote steden enorm veranderd. En
niet alleen in deze – voormalige – volkswijken is er sprake van een
verstoring van het sociaal-culturele evenwicht. Vanwege de zogeheten 'positieve
discriminatie' nemen ook in het bedrijfsleven en op andere vlakken van het
dagelijks leven de spanningen toe.
Is dat iets om na te streven?
Door de massa-immigratie is er een enorme allochtone, ontwortelde,
maatschappelijke onderlaag in Nederland ontstaan. Autochtone families zijn uit
hun wijken verdreven door botsingen met niet-westerse culturen en godsdiensten
die de migranten met zich meebrachten. Burenhulp heeft plaatsgemaakt voor
vervreemding. Nederland heeft zich nog niet zo lang geleden hersteld van een
andere nationale desintegratie – de verzuiling – maar met de versterking van de
positie van vreemde elementen als de islam lijkt alles opnieuw te beginnen...
Is dat iets om na te streven?
Nu er zich in de wereld een grote polarisatie van de islamitische beschaving en
de westerse beschaving aftekent, die wordt verergerd door terroristische acties,
groeit het gevaar voor geweld en agressie door islamitische burgers binnen
Europa. De 21ste eeuw kan de eeuw van oorlog tussen de islam en het westen
worden. Onder de vele miljoenen islamieten in West-Europa zijn er mensen die uit
gevoelens van sentiment, godsdienstfanatisme of vanwege hun onwesterse
achtergrond niet zomaar partij zullen kiezen voor het westen wanneer er zich
– ongetwijfeld – meer militaire en psychologische botsingen zullen voordoen
tussen beide beschavingen.
Elk jaar wordt de toon van de jaarrapporten van de
Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD) ernstiger en richt de organisatie zich
expliciet naar immigranten met – al of niet reeds ten uitvoer gebrachte –
neigingen tot terrorisme. Bij het lezen van de BVD-jaarrapporten krijg je het
gevoel dat je leeft in een zwaar etnisch gestoord land. Naast de Nederlandse,
westerse cultuur is 's lands veiligheid in het geding.
Is dat iets om na te streven?
Turkse Koerden en etnische Turken staan elkaar naar het leven. De felle
Turks-nationalistische Grijze Wolven en de Milli Görüs hebben voet aan de
grond in Nederland gekregen en intimideren Koerden die binnen PKK-verband de
Turkse staat verwensen. Nederland biedt de PKK onderdak maar staat tevens toe
dat een politiek leider van de fascistische Grijze Wolven een toespraak houdt in
Amsterdam. Liquidaties met drugshandel en/of familie-eer als achtergrond vinden
plaats op Nederlandse bodem. De gevallen van multicultureel geweld vinden meer
en meer plaats en er worden meer en meer en meisjes in zwembaden geïntimideerd
door opgeschoten Marokkaanse jongens die – met hun macho-dadendrang – niet eraan
gewend zijn dat zwembaden gemengd zijn en dat jonge vrouwen zich niet hoeven te
schamen voor hun vrouwelijkheid en zich dus niet in verhullende kleding met
hoofddoek hoeven te tooien. Op donderdag 17 januari 2002 heeft de Rotterdamse
politie openbaar gemaakt dat 99% van de straatroof in de Maasstad op het konto
staat van buitenlanders. 1% van de straatroof is gepleegd door een (één)
Nederlander. De vele duizenden Marokkaanse 'boefjes' van nu, die naar eigen
zeggen "overal schijt aan hebben" (volgens dhr. Aboutaleb van het instituut
Forum), zijn de
harde, onverschillige volwassenen van later, die geen besef hebben van wat goed
en fout is. Dit zijn zeer onwenselijke ontwikkelingen.
Is dat iets om na te streven?
Het zou van een onterecht, misplaatst en vals idealisme
getuigen, wanneer de voorgaande regeringen die bijgedragen hebben aan de
totstandkoming en het behoud van een multiculturele cohabitatie, zouden zeggen
dat zij hebben gestreefd naar een multiculturele samenleving. Zo wordt het
tegenwoordig echter wel voorgesteld. Echter, niemand heeft hiernaar gestreefd;
men was overrompeld door de gevolgen van de immigratie en men heeft het niet
aangedurfd repatriëring of actieve assimilatie als serieuze methoden tot
voorkoming van multiculturele spanningen aan te wenden. Men was er bang voor om
politiek incorrect te zijn. De samenleving verandert, valt uiteen, en men doet
er niets tegen. Dat heeft niets met idealisme of 'streven' te maken; het heeft
alles te maken met angst, hardleersheid, gebrek aan nationale trots, en
onverschilligheid.
Actieve assimilatie en oplossing
van vreemde culturen
Nederland moet zijn eigen identiteit duidelijk verwoorden en
uitdragen. Men moet bepalen wat belangrijk is en en hoe de Nederlandse bevolking
zich haar leefomgeving voorstelt. Met welke andere argumenten dan dat de
Nederlandse normen, waarden en cultuur hier belangrijker zijn dan die van het
Midden-Oosten, Afrika en Azië, kunnen we nog vierkant achter onze cultuur staan
en assimilatie voorstaan van niet-westerse staatsburgers? De multicultuur is
niet iets om na te streven.
Echter, de immigratie heeft teweeg gebracht dat er meerdere
culturen in Nederland bestaan. Dat is de realiteit. Dit gegeven moet worden
beantwoord met het krachtig naleven van een standpunt van de kant
oorspronkelijke Nederlanders die de gastheren zijn; omwille van de orde,
nationale eenheid, leefbaarheid voor de Nederlanders en het behoud van de
Nederlandse cultuur en de waarden en normen die daaraan zijn verbonden, dienen
andere culturen en godsdiensten hier ondergeschikt te zijn en zich te voegen
naar een raamwerk van Nederlandse cultuur. Uiteindelijk dienen die vreemde
culturen op te gaan in de Nederlandse cultuur, met als uitgangspunt dat zij
uiteindelijk zijn verdwenen en dat de hier reeds gegroeide inheemse cultuur weer
de onbetwiste overhand heeft en als handhaver van de sociale stabiliteit het
algemeen welgevoelen van de Nederlanders waarborgt.
Politiek-correcte denkregels
Niettemin hebben sinds de immigratie weinig tot geen
beleidsmakers en -uitvoerders dit uitgangspunt gehanteerd. Er was, kortgezegd,
niets gedaan aan actieve assimilatie van vreemde culturen in Nederland. Het was
echter D66-minister Rogier van Boxtel van Grote-steden en integratiebeleid die
de juiste kant opging tijdens het tweede zogeheten Paarse kabinet nadat hij er
in 2001 voor heeft gezorgd dat er een inburgeringsplicht kwam voor nieuwkomers.
Daar zijn 30 jaren van immigratie aan vooraf gegaan. Men was
bang voor onverdraagzaam te worden aangezien en velen liepen het risico voor
racist te worden uitgemaakt wanneer zij zich verzetten tegen verdere immigratie
en aparte culturele faciliteiten voor groepen (moskeeën, islamitische scholen,
tempels, etc.). Het debat werd ontlopen of binnen de groepen gehouden die
Nederland een veelkleurig land wilden maken. De behoudende aard van links was
duidelijker dan ooit te merken. Binnen de kringen van de politieke partijen als
PvdA, GroenLinks en organisaties die hun bestaan en subsidies danken aan
immigratie en de pogingen tot integratie van buitenlanders hier ten lande, vindt
men meestal mensen die nog steeds de idee van actieve assimilatie tegenstaan en
dit verhinderen. Zij willen de islam, de Arabische cultuur, de Turkse cultuur,
de Iraanse cultuur, de Somalische cultuur en vele andere niet-westerse elementen
hun eigen blijvende plaatsje geven en zij denken niet aan een immigratiestop.
Vreemd genoeg heeft bij hen, tijdens hun strijd tot
acceptatie van vreemde culturen binnen Nederland, de drogreden postgevat dat een
maatschappij met grote, vreemde culturen een blijvend feit is en dat het zelfs
een wenselijke ontwikkeling is. Immers, een land is dan veelkleurig.
Een blij, veelkleurig, multicultureel, vredelievend landje
met onzelfzuchtige autochtonen die op sociaal-cultureel gebied weinig van zich
zelf hebben om op te bouwen of te verdedigen. Deze zienswijze maakt deel uit van
een opmerkelijk stelsel opvattingen en woorden die een aureool van algemene
acceptatie, vredelievendheid, weloverwogenheid, gezond wereldburgerschap en een
beetje heroïek om zich heen hebben weten te krijgen.
Vervolgens wist dit aan populariteit winnende
gedachtenstelsel een impliciete doch imperatieve ideologische en taalkundige
herbepaling door te voeren voor wat goede en wat foute gedachten zouden moeten
zijn: misdadigers bestonden niet echt; hun gedrag was het gevolg van een
verkeerde samenleving en de misdadigers zelf waren slachtoffers; het gezag was
iets waarover kon worden overlegd alvorens men er wel of niet aan moest
gehoorzamen; de Nederlandse cultuur was niet iets waar je trots op kon zijn.
Gedegen vaderlandse geschiedenis op school was verdacht en
riekte naar nationalisme; goed Nederlands onderwijs werd te elitair en niet
belangrijk geacht. Nationalisme was een heel foute en gevaarlijke
samenlevingsfilosofie, tenminste, als je blank en Europees was; Indiaans
nationalisme of postkoloniaal nationalisme in Afrika van inheemse stammen was
wel goed. Zelfs woorden werden gewijzigd. Indogermaanse talen werden
Indo-Europese talen, negers werden Afrikanen en buitenlanders heetten voortaan
allochtonen, en als zij een misdaad pleegden dan... Enfin, het zal duidelijk
zijn. Zaken die te gevoelig lagen, die dit denken konden weerleggen of waar men
zich geen raad mee wist, werden in de taboesfeer getrokken en mensen die zich
wél bezondigden aan het aanroeren van zulke onderwerpen, werden uitgesloten van
deelname aan de geaccepteerde sferen van debat en – als het nodig was – konden
zij het predicaat 'fout' krijgen.
Dat betekende voorts excommunicatie, verkettering en nooit
meer au sérieux genomen worden. Dit stelsel van taboes en als juist en netjes
voorgestelde gedachten en woorden geldt als het politiek-correcte denken (PC) en
het vindt zijn oorsprong in het einde van de zestiger jaren. De mensen van toen
– de baby-boomers, met name de revolutionairen van toen – hebben tot nu toe
de PC-gedachte via de media en de politiek in stand weten te houden. Dit heeft
rampzalige gevolgen gehad voor de orde en de veiligheid van onze samenleving.
Standvastig zijn
Anno 2002 is het sedert 1969 ingezette verstarde PC-denken
meer dan ooit aan verval onderhevig en zaken zijn weer bespreekbaar. Niettemin
ziet Nederland zich nu geconfronteerd met een onherstelbaar verwaarloosd
probleem van verloederde wijken, een potentieel misdadige sociale onderlaag van
Marokkaanse, Turkse, Afrikaanse en Antilliaanse origine, een hardnekkige
onwesterse ondercultuur binnen Nederlandse grenzen en een verdere aantasting van
de Nederlandse cultuur wanneer de vreemde culturen zich langs democratische weg
een plaats weten te verwerven binnen het rechtssysteem, de politiek en het
intellectuele leven. De combinatie vreemde cultuur én hoge opleiding kan tot
gevolg hebben dat hier islamitische feestdagen officieel worden, dat imamgeroep
in binnensteden een recht is, dat de Shari'ah (het islamitisch theocratisch
recht)zich een plaats binnen het Nederlandse recht verwerft, dat de vreemde
culturen nieuwe, krachtige zuilen binnen Nederland zullen vormen die vervreemd
zijn van elkaar en de autochtone groepen – en vice versa – en dat het in
bepaalde gevallen geoorloofd is om homoseksuelen en vrouwen te discrimineren.
Tenzij we krachtig formuleren waar de Nederlands
christelijk-humanistische beschaving voor staat en wat we wel en niet willen. De
immigranten hebben recht op duidelijkheid en verwachten ook niets anders dan
dat. Dat zou in het land van herkomst een vanzelfsprekende zaak zijn die
zondermeer respect bij hen zou afdwingen. Daar worden geen kerken gedoogd en er
zijn daar weinigen die dat niet begrijpen; de christenen leven immers in een
islamitische staat, en zij dienen zich daarnaar te voegen. Duidelijkheid en
standvastigheid worden in de meeste niet-westerse culturen meer gewaardeerd dan
de eeuwige neiging tot compromis en iets als het Nederlandse extreme
cultuurrelativisme. Islamitische volkeren vinden het moeilijk respect op te
brengen voor een slap land als het onze. Meer nationale eigenwaarde zal respect
afdwingen bij de meeste immigranten.
Een 'multiculturele samenleving' is een contradictio in
terminis. Een samenleving is een collectief van mensen die tenminste oorsprong,
normen, waarden en cultuur met elkaar gemeen hebben. Zonder die eigenschappen
functioneert een samenleving niet en gaat ze ten onder aan verdeeldheid en
vervreemding. Sterker nog; zonder die eigenschappen is er geen sprake van een
samenleving. Het begrip 'samenleving' is dan hol geworden. In de verzameling
mensen in Nederland zijn er verschillende culturen en normen en waarden die
geheel verschillende oorsprongen en filosofieën kennen. Er is dus niet meer
sprake van een ethisch-culturele eenheid; het fundament van een samenleving
ontbreekt. Alleen in autochtone centra zoals de dunbevolkte Nederlandse gewesten
of sterk westers gebleven grotere gemeenten is de harmonie van de samenleving
nog intact.
Een multiculturele samenleving kan dus niet bestaan, want
leden van een samenleving moeten eerst de cultuur met elkaar gemeen hebben.
Hoogstens kan men spreken van een multiculturele bevolking.
Multicultuur is absurd
Terloops; vóór de massa-immigratie was Nederland reeds in
de jaren vijftig van de 20ste eeuw een vol land met een hechte samenleving en
een goed georganiseerde wet- en regelgeving; (een hechte samenleving van vrijwel
algeheel Nederlandse oorsprong wel te verstaan, en in de zestigerjaren
emotioneel behoorlijk ontzuild en cultureel toenemend homogeen!).
Willem Drees sr zei al: "Nederland is vol, op sommige
plaatsen zelfs overvol". Elk plekje in Nederland had al een bestemming, in
tegenstelling tot immigratielanden als Australië en Canada. Willens en wetens
hebben voorgaande regeringen in Nederland immigratie voorgestaan. Dezelfde
sociaal-democraten, je zou toch denken geesteskinderen van Willem Drees, durfden
echter in de jaren zeventig, tachtig en negentig alleen nog te beweren dat
Nederland vol was wanneer het milieu in het gedrang dreigde te komen. Dat was
immers een politiek-correct onderwerp. Op etnisch, sociaal en cultureel gebied
was hier – volgens hen althans – toch plaats genoeg. Dit, terwijl
Nederland geen immigratieland was. Dat wreekt zich nu.
De absurditeit die spreekt uit het valselijk streven naar een
multiculturele samenleving wordt duidelijk wanneer we nagaan hoe volgens een
ideaal verloop een en ander plaatsvindt. Dit proces werd ideaal geacht voordat
het debat hieromtrent werd gefrustreerd door de taboes van de political
correctness. Hier geef ik het normale verloop weer in drie stadia:
- immigratie vindt plaats: de culturen vestigen zich hier
- verwerking en herstel: slechts in het begin doet zich de verstorende en
chaotische toestand van multiculturaliteit voor, maar actieve en passieve
assimilatie vinden plaats, zo ook oplossing der vreemde culturen in de
Nederlandse cultuur; intensieve repatriëring van gastarbeiders wordt tevens
als vanzelfsprekend gezien en sterk aangemoedigd
- unicultureel: de vreemde culturen en godsdiensten zijn opgegaan en
verdwenen in de Nederlandse cultuur. De resultaten van spontane
kruisbestuiving met de Nederlandse cultuur (zoals in de gastronomie en de
mode) blijven hier en daar langer bestaan maar de sociale stabiliteit en de
Nederlandse cultuur hebben zich hersteld en blijven de enige standaarden van
samenleving.
Welnu, de voorgaande regeringen hebben deze stadia
tegengegaan. De overgangsfase tussen stadium 1 en 2 is de meest kritieke. Het is
juist díe overgangsfase die dankzij het doelloze immigratie- en
integratiebeleid stagneert. Zo'n overgangsfase kon uiteraard geen doel op zich
zijn, maar moest een nieuw stadium inluiden.
De ‘multiculturele samenleving’ zou moeten worden afgeschaft
Natuurlijk zijn ook Jan-Peter Balkenendes motieven niet
altijd zuiver; in de verkiezingsstrijd bedienen de VVD en het CDA zich in
navolging van lijsttrekker Pim Fortuyn van Leefbaar Nederland plotseling van
Fortuyns taal en radicaliteit, waarmee laatstgenoemde ‘rechts’ Nederland
aan zich weet te binden. De huidige politici Fortuyn en Balkenende hadden met
hun opinies dertig jaren geleden al moeten bestaan; politieke correctheid was
toen nog niet zo verstikkend dat zij kon voorkomen dat mensen waarschuwende
opmerkingen konden plaatsen om het land te redden van een sociale ramp.
Een Nederlandse multiculturele samenleving is geen doel op
zich; het is de cohabitatievorm binnen een land dat verkeert in een
sociaal-culturele crisis. Een Nederlandse multiculturele samenleving is een
ongewenste, idealiter tijdelijke, chaos. Voortduren van zo'n situatie is
onverhoopt en kan slechts plaatsvinden door een politiek die geen alternatieven
te bieden heeft en die het aan daadkracht en cultureel besef ontbreekt. Mijns
inziens zou de multiculturele samenleving dienen te worden afgeschaft anders
stevenen we op een sociale ramp af.
Marcel Bas
Hierdie artikel is geskryf in Januarie 2002 vir die politiek-maatskaplike tydskrif Heemland - www.heemland.nl.
By Die Roepstem gepubliseer op 25 Julie 2018.