21/09/2004
Ten geleide
3 Oktober
2005: de toetredingsonderhandelingen met Turkije beginnen. Turkije zou
enkel bij de onderhandelingen aanschuiven indien een volwaardig
EU-lidmaatschap de uitkomst zal zijn. Deze mijlpaal, 3 oktober 2005, is
een aanfluitng voor Europa als beschaving en een verloochening van de
Turkse volkeren waarvan Turkije deel uitmaakt. Georganiseerd in een
Europese Unie (EU) is Europa meer dan ooit in de ban van het marktdenken.
In dit Europa staat marktdenken boven identiteit, politiek en cultuur. Dit
zou allemaal niet zo erg zijn, als de EU zich tot economie zou beperken en
niet de pretentie had een politieke unie te worden. In het kader van
economische groei (de EU gelooft immers heilig in de oneindige
vooruitgang, en dat staat gelijk aan meer materiële welvaart en groeiende
afzetmarkten) gedraagt zij zich uitgesproken expansief. Want wat schets
onze verbazing: na de heugelijke toetreding medio 2004 van
Centraal-Europese staten blikt zij buiten de grenzen van Europa,
naar Turkije! Toetreding van Europese landen als Wit-Rusland en de
Oekraïne is niet eens in Frage, en het Aziatische Turkije wordt
lidmaatschap van de Europese Unie toegezegd. Hoe kan zoiets? Namens wie
hebben de EEG en de EU besloten Klein-Azië zoiets toe te zeggen? Europa
gaat zijn boekje te buiten en verloochent zichzelf. We hebben hier met
verschillende beschavingen te maken, en niet alleen met culturen.
Toetreding zou ronduit slecht zijn voor Turkije én voor de Europese
beschaving. Het ware beter als Turkije zich op de eigen beschaving - de
Centraal-Aziatisch-Turkse - concentreert. Die telt opkomende economieën en
een enorme Turkse cultuurruimte. In dit essay zal ik trachten een
weerwoord op het riskante Euro-expansionisme te geven.
Geen eerlijk debat
De voorstanders van de EU-toetreding van Turkije zijn
vooral te vinden onder de politici, terwijl de meeste Europese burgers
tegenstanders zijn. Volgens een opinieonderzoek van Maurice de Hond is 57
procent van de Nederlanders tegen (dit onderzoek is minstens 30 jaar te
laat gehouden). De laatste vier decennia konden de eurocraten buiten
democratische controle om op beslissende momenten Turkije toetreding
toezeggen: de kwam de Europese Economische Gemeenschap (EEG) kwam al in
1963 in Kopenhagen bijeen om Turkije lidmaatschaponderhandelingen toe te
zeggen op voorwaarde dat het land aan enkele pragmatische criteria
voldeed. Dit werden de zgn. Kopenhagen-criteria: politieke stabiliteit,
een functionerende markteconomie en overneming van het zgn. acquis
communautaire (de diverse politieke, economische en monetaire
doelstellingen van de Europese Unie). Inmiddels een veel inniger
samenwerkingsverband geworden, besloot de rechtsopvolger van de EEG, de
EU, weer in 1999 in de Europese achterkamertjes dit Aziatische
Turkije toetreding tot de EU binnen twee decennia toe te
zeggen.
Drie decennia na 1963 werd er nog steeds geen ruchtbaarheid
gegeven aan dit belangrijke gegeven. Nog nooit in de voorbereidende fase,
niet in 1957, niet in 1963, niet in 1999 en ook niet in 2004, is de
kwestie Turkije de insteek van verkiezingen of een maatschappelijk debat
geweest. Wat is democratie nog waard in dit tijdsgewricht?
Jozias van Aartsen stelt voor: "Als alles in
kannen en kruiken is mag de bevolking zich in 'n raadgevend
referendum uitspreken, maar de uitkomst ervan zal niets
veranderen aan de
toetreding." | | De
kloof tussen cultuur en politiek kan niet groter zijn dan nu: de burger
wantrouwt Europa (lees: de EU). En terecht. Zoals de invoering van de
Euro op ondemocratische wijze voltrokken is, zo gebeurt het ook met
Turkije. Ook in het geval van de Euro zagen de burgers der EU-lidstaten
zich geconfronteerd met een fait accompli, zonder dat zij ook maar
een inhoudelijke discussie met hun volksvertegenwoordiging daarover hebben
kunnen voeren (zie ook op onze webpagina: 'Bezorgde Kanttekeningen bij EU
en Euro') Men mag zich met recht afvragen wiens fiat 'Europa' had toen
zij Turkije dit toezegde. 'Europa' had dit Turkije nooit mogen toezeggen.
Nooit, omdat het geen Europees land is, en zeker niet zonder last of
ruggenspraak met de Europese volkeren. Het getuigt van weinig stijl en van
grote onverschilligheid als men bij de EU op deze wijze omgaat met deze
democratische, elementaire voorwaarden die aan zo'n belangrijk besluit
vooraf zouden moeten gaan. Als er een bindend referendum gehouden zou
worden, zou dat slecht voor de toetreding uitpakken.
VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen heeft dit in 2004
opgemerkt pleitte voor een referendum in 2016 of 2017. Een schijnvertoning
(1). Dat
is niet een bindend referendum, maar een raadgevend
referendum, elf of twaalf jaren nadat de EU de onderhandelingen heeft
geopend, en een of twee jaren nadat de regeringsleiders een
toetredingsverdrag met Turkije hebben getekend. Van Aartsens initiatief
werd met welwillendheid ontvangen: ook de Koningin had in de Troonrede op
21 september 2004 gezegd dat Turkije niet zal toetreden zonder dat het
Nederlandse volk 'geraadpleegd' is. Maar wat men met die raad zal doen,
zal geen gevolgen hebben voor het wel of niet toetreden van de Turken.
Regeringsleiders en politici doen de motieven van de
tegenstanders meestal af als irrationele angstkreten, ja zelfs als
xenofobie. En dat is niet helemaal eerlijk. Alsof het vooruitgangsdenken
en de neiging tot expansie ten koste van onze beschaving wél rationeel
zijn. Er zijn weldegelijk rationele argumenten tegen Turkijes toetreding
aan te voeren.
Der Untergang des Abendlandes
Om het zuiver te houden; elke discussie of onderhandeling
aangaande het Turkse rechtssysteem, het democratisch gehalte aldaar, de
islam en de rol van het leger in Turkije om te bepalen wanneer Turkije tot
de EU mag toetreden, zijn volstrekt irrelevant. Turkije is namelijk
geen Europees land en zal dat na ontelbare onderhandelingen, studies,
staatsbezoeken en wetswijzigingen ook nooit zijn.
De Europese (Duitse) cultuurfilosoof Oswald Spengler
stelde in zijn legendarische werk Der Untergang des Abendlandes
vast dat een beschaving duidelijk decadent is als zij economie boven
cultuur stelt.
Oswald Spengler, de invloedrijke
cultuurfilosoof van het interbellum. Beïnvloed door Nietzsche
en schrijver van De Ondergang van het
Westen. | | Uiteindelijk
zal wat van het Westen komt, zich tegen het Westen keren. (2) Nu is
Europa zichzelf kwijtgeraakt. Er zit in Turkije economisch potentieel en
het land zal de invloed van Europa op het grondstoffenrijke Centraal-Azië
enorm kunnen vergroten. Tijdens het schrijven van dit betoog, terwijl
Nederland de EU-voorzitter is, wordt er voortdurend gerept over
onderhandelingen met de Turken om te bepalen wanneer (en niet meer
of) zij deel kunnen uitmaken van de Europese gerieven van vrij
handels- en personenverkeer en monetaire eenheid. Turkije staat al sinds
de jaren vijftig te popelen om toegelaten te worden. Dat kan allemaal
best, en wij kunnen ons ook voorstellen dat de EU goede
(handels-)contacten met Turkije heeft. Natuurlijk, de EU-leiders zijn
ambititieus en Turkije biedt het Westen een economische en
militair-strategische pied à terre in het Midden-Oosten. Geen
wonder dat de Verenigde Staten een groot voorstander zijn van deze
eigenaardige uitbreiding van de Europese Unie. Maar we komen steeds weer
terecht bij de kernkwestie: is Turkije wel Europees?
Inflatie van het begrip Europa
Na vijf jaren de kwestie Turkije zorgvuldig binnen de
politiek te hebben gehouden is in Nederland dan eindelijk na de
komkommertijd van 2004 een maatschappelijk debat dienaangaande
losgebarsten. Zo konden we erachter komen dat toch niet iedereen het eens
was met deze lichtvaardige inflatie van het begrip Europa. Op 3
oktober 2005 kon de EU-trein weer verder denderen en zat Turkije aan tafel
met de EU-bonzen die de mening terzake van het merendeel der Europese
burgers negeerden.
Turkije ligt niet in Europa. Dat is een feit (3). Door
niet-Europese landen met Europa te vereenzelvigen, doen we aan
begripsinflatie van ons werelddeel. Als Europa ook Turkije of Marokko
kan betekenen, dan verliest Europa haar waarde, haar bijzondere betekenis
en haar eigenheid. Zoals geld minder waard kan worden, zo worden het
begrip Europa en daarmee de Europese beschaving een eclectisch geheel
dat voor economische doeleinden uitgebreid en aangepast kan worden.
Tsjechië, welkom in de EU! Tsjechië lag
altijd al in Europa en was cultureel gezien altijd al
op-en-top Europees. Turkije
niet. | | Maar
om te bepalen wie je bent, moet je ook weten wie je niet bent.
Aziaten of Afrikanen zijn we zeker niet. De EU-leiders zien die
beperkingen als tekortkomingen en zetten hoog in. Misschien moet de EU
maar opgeheven worden. Europa is hun te klein.
Voormalig
VVD-kamerlid Geert Wilders is voor zijn openlijke scepsis t.o.v. het
Europees gehalte der Turken in september 2004 uit eigen partij gestapt.
Intellectueel, hoogleraar en gewezen politicus Frits Bolkestein heeft
diezelfde maand in zijn inaugurele rede aan de Universiteit Leiden
langdurig stilgestaan bij het on-Europese karakter en geschiedenis van
Turkije en bij het gevaar van een onhoudbare massa-vanuit totnogtoe buiten
de EU-grenzen gehouden Aziatische en Maghreblanden (4).
Voormalig Frans president en schrijver van de "grondwet" voor Europa
Valéry Giscard dEstaing had overigens al in 2002 in het Franse dagblad
Le Figaro gezegd te willen pleiten voor een "Europees Europa", waar
Turkije als vanzelfsprekend niet bijhoort (5).
Bolkestein voegde er tijdens diens rede in Leiden overigens aan toe: "De
Amerikaanse islamkenner Bernard Lewis stelde onlangs: 'Europa zal een deel
van het Arabische Westen zijn, van de Maghreb. Migratie en demografie
wijzen in die richting.' Ik weet niet of het zon vaart zal lopen, maar
als hij gelijk krijgt, is de ontzetting van Wenen in 1683 tevergeefs
geweest."
Beschavingen en cultuur
Verbazingwekkend: blijkbaar zijn er redenen de Oriënt met
andere ogen te bekijken dan louter met economistische. Bolkestein noemt
zelfs een geschiedkundig feit: Wenen 1683. Zou er zelfs zoiets als een
Europees bewustzijn bestaan? Ook Europa stopt ergens. Maar kennelijk zijn
leiders van de EU, in tegenstelling tot enkele prominenten en
intellectuelen, de grenzen van Europa kwijt (6). Dat is
niet vreemd, als je bedenkt dat diezelfde EU-leiders enkel moeten denken
in het belang van economische groei en geopolitieke machtsuitbreiding in
het kader van de EU. Aan begrippen als beschavingen, identiteit, cultuur,
geschiedenis en erflaters van onze beschaving hebben deze technocraten
geen boodschap.
Vanuit diezelfde a-culturele gedachte redeneert de
directeur van De Nederlandsche Bank, Nout Wellink, wanneer hij zegt dat de
economische groei alleen kan slagen en de gevolgen van de vergrijzing
alleen gestopt kunnen worden als we zo veel mogelijk mensen van buiten
Europa binnenhalen (7).
"Er is iets fundamenteels mis met onze
perceptie van 'vooruitgang'." Onze notie van
vooruitgang (productie, winst, commercialisering, bomenkap)
leidt tot ontbossing, afnemende biodiversiteit, mondiale
overbevolking, mondiale verwestering, ontworteling,
globalisering, bio-industrie en
milieurampen. | | Dus
de op stapel staande explosieve bevolkingsgroei van Turkije zou goed zijn
voor meer immigratie naar Europa, en dat is goed voor de economie. Zo
denkt de marktkoopman ook; hoe meer klanten, hoe beter. Maar is de
economie dan een doel op zichzelf? Moeten we groeien? Nout Wellink,
de econoom, doet aan korte-termijndenken: groei, groei, groei. Er wordt
voorbijgegaan aan de nu reeds rampzalige integratieproblemen en culturele
botsingen die ons dierbaar West-Europa ten gevolge van de eerdere
massa-immigratie te verduren heeft. Ook díe trek vanuit Turkije en Marokko
werd om economische redenen door West-Europa toegestaan.
Wat is er
zo erg aan een inkrimping van de economie, terwijl we weten dat het
bevolkingsaantal ook krimpt? De 'vergrijzing' is juist een welkome
demografische ontwikkeling; we scheppen zo meer kansen voor natuur,
ruimte, rust, kleinschaalse economie en een waardige voedselproductie,
terwijl de kapitalistische, destructieve economie eindelijk op een lager
pitje kan. Economische groei is geen doel op zich, tenzij je de
mentaliteit van een ambitieuze winkelier hebt. En daar moeten we eens van
af in Europa. Helaas zijn het echter de ondernemers en de multinationals
die het voor het zeggen hebben bij de EU en bij de onderhandelingen met
Turkije. Zij maken zich in de eerste plaats zorgen om de groei van de
eigen toko.
Alleen al in Nederland telt de islamitische beschaving
thans een miljoen zielen (8). En wat
gebeurt er als Wellinks immigratiegolf 'vergrijst'? Er is iets
fundamenteels mis met onze perceptie van 'vooruitgang'. Spengler
zei ook dat politiek en economie twee verschillende werelden zouden moeten
zijn. Thans zijn zij één.
Hoe verward en vervaagd het cultureel besef van de
Euro-economisten ook lijkt, het is evenwel niet waar dat ook de grenzen
van Europa vervaagd zijn. Die grenzen zijn even duidelijk als vroeger.
Fort Europa is een
historisch gegroeide noodzaak
De islamitische landen en Turkije waren eeuwenlang de
duidelijkste afbakening voor ons Europees-zijn t.o.v. de rest. De
islamieten klopten herhaaldelijk met militair geweld aan de poorten van
Europa. Er zijn in het verleden beroemde veldslagen gevochten om de
buitenmuren van Europa overeind te houden en om de Europees-christelijke
leefwijze en beschaving te behouden. Dat gebeurde o.m. in Poitiers (1356),
Lepanto (1571; de Turken) en in Wenen (1529; wederom de Turken).
Ook nu is de behoefte aan een Europees fort zichtbaar
nodig. Mocht alleen al Turkije tot de Europese gemeenschap toetreden, dan
zal dat land het grootste land zijn en raken kleinere landen als Nederland
nog verder ondergesneeuwd in de EU. Dus ook psychologisch gezien is het
nut van een afscherming van Europa geen kwestie van twijfel. De woorden
van Bernard Lewis indachtig zou verdere verschansing van Europa een wijze
voorzorg kunnen zijn.
Het verschil tussen de twee beschavingen was het
duidelijkst te merken wanneer men religie als richtsnoer voor het bepalen
van identiteit hanteerde.
Van meet af was de islamitische wereld fundamenteel
anders dan de Westerse beschaving. Die ongelijkheid stoelt op twee
fundamenten:
- de islam kent geen scheiding tussen Kerk en Staat, het Westen wel,
(9)
- de Oriënt heeft geen Verlichting doorgemaakt, het Westen wel (10).
Religie en de rede
Dit brengt enkele belangrijke verschillen met zich
mee. Religie mengt zich in in Europa in principe niet met de politiek
terwijl in de islam religie alles vertegenwoordigt; daar heeft een
gebedshuis geen rechtspersoonlijkheid. Dat heeft een moskee niet nodig
want zij belichaamt de universele, imperatieve wet van God (11). In de
Oriënt heeft God naar verluidt volmaakte leefregels en heeft hij volmaakte
oplossingen voor elk geschil en elk politiek probleem. Die staan in de
koran opgetekend. De koran is zowel wetgevend als waar. Daar valt niet aan
te tornen, en elke vorm van regering is daaraan ondergeschikt. Dat deze
absolute macht door feilbare wezens - politici en koningen - uitgevoerd
moet worden leidt regelmatig tot conflicten met politici of krijgsheren
die de koran nóg letterlijker menen te kunnen naleven. Burgeroorlogen zijn
dan ook schering en inslag in landen waar de islam een wetgevende functie
gegund wordt. Democratie is ver te zoeken. Maar ieder zijn meug. Ik wil
hier niet beweren dat ons model van parlementaire democratie per definitie
het beste is voor culturen waar parlementarisme niet zelf gegroeid
was.
In het Westen is religie een privé-zaak en opereert
de staat los van haar, op grond van overwegingen van de rationele en
menselijke maat.
De islam heeft de neiging de eigen wetgeving
aan staten op te dringen; het zit in de aard van deze religie
werelds gezag te
ontkennen. | | Een
wetboek is door rationele mensen gemaakt, en hij is dynamisch: onderhevig
aan gewenste veranderingen. Een openbaringsboek zoals de koran en
de bijbel is dat niet; dat is statisch. Zelfreflectie, vrije stroom van
gedachten, aanpassingen en het vermogen de betrekkelijkheid van dogma's in
te zien zijn daarvan het gevolg in het Westen. Dit alles met inachtneming
van tradities en efficiënte beginselen, zoals het gezag van de staat en
het sociaal contract dat van individuen burgers (en geen
onderdanen) maakt die een lidmaatschap van een samenleving hoog te
houden hebben. De islam is in beginsel niet geïnteresseerd in een sociaal
contract (een burgerschapsovereenkomst met de mensen die je niet
persoonlijk kent maar die wel binnen je samenleving huizen), rechten of
een wereldse redelijkheid. Daar heb je alleen goede moslims en de
rest, en God beschikt (12).
De Verlichting
De Verlichting heeft vanaf de achttiende eeuw in
Europa de kloof met de Oriënt verdiept door met het menselijk logisch
vermogen het wezen van godsbeelden, dogma's en angsten op bruikbaarheid,
redelijkheid en waarschijnlijkheid te toetsen. De grote Oostenrijkse
filosoof Karl Popper heeft daarenboven met zijn essay Logik der
Forschung (1934-35) met groot succes het inzicht doen postvatten dat
een aanname eerst getoetst moet worden op falsifieerbaarheid: d.w.z. dat
een theorie of een intellectuele vondst pas geweten kan worden als is
aangetoond dat die op dat waar-zijn getest kan worden (13). Dan
kan deze óf afgedaan worden als onwaarschijnlijk, óf omarmd worden als
waarschijnlijk (en in veel gevallen zelfs als waar). Hij zei in
Logik der Forschung:
"Voor zover een wetenschappelijke
stelling over realiteit spreekt, moet zij falsifieerbaar zijn: en voor
zover zij niet falsifieerbaar is, dan spreekt ze niet over de
realiteit."
Bijna alle wonderlijke beweringen die religieuze
mensen doen zijn gewoon niet falsifieerbaar, zoals de normale reactie op
gebeden: "Misschien heeft God geantwoord, maar zei hij 'nee'." Of de
visioenen van de 'profeet' Mohammed die hem geregeld in moeilijkheden
brachten: alle scepsis vanuit zijn omgeving over zijn 'goddelijke
openbaringen' sterkte Mohammed juist in zijn voorbestemdheidswaan.
Mohammed wist immers dat ook in het Oude Testament de echte profeten met
hoon werden begroet.
Voor waarheidsvinding is het praktischer je te
beperken tot wat falsifieerbaar is. Al wat men hoeft te doen is
gebruikmaken van de aanwijzingen en het menselijk verstand, maar zonder
dogma's.
De Verlichting heeft ons het vermogen gegeven zelf te
denken, vrij van dogma's, strevend naar efficiëntie. "Durf te denken", zei
de Verlichtingsfilosoof Immanuel Kant; dit heeft als gevolg dat in
principe alles op bruikbaarheid en waarachtigheid getoetst moet en mag
worden. Zelfreflectie, zelfkritiek, relativisme en scepsis onderscheiden
de Occident van de Oriënt. Hoe moeizaam islamieten met de feilbaarheid van
hun eigen religie en dogma's omgaan blijkt wel uit het feit dat
hedendaagse politici en denkers die de islam aan de toets van kritiek en
rationeel onderzoek onderwerpen, tot op de dag van vandaag om die reden
met de dood bedreigd worden. Setrker nog, op 2 november 2004 is cineast en
publicist Theo van Gogh door een islamiet vermoord om zijn voltairiaanse
satirische kritiek op de islam. Een islamiet zal met droge ogen in alle
eerlijkheid kunnen beweren dat er in islamitische landen geen
homoseksuelen zijn. De schande van het toegeven zou al te erg zijn. Het
christendom heeft dankzij de Verlichting e.e.a. leren te relativeren.
Een kind van de Verlichting: Karl
Popper. | | Religieuze
dogmas verliezen het onmiddellijk van de rede in de wetenschappelijke
test der falsificatie, zoals Karl Popper die beschreef. Zo is het
religieus geïnspireerde dogma van het creationisme binnen de wetenschap,
terecht, onmiddellijk na Charles Darwins The Origin of Species
(1859) verworpen ten gunste van de wetenschappelijk verkregen
evolutietheorie. Met het ontstaan van het leven an sich houdt de
evolutietheorie zich overigens in principe niet bezig, al is er door
wetenschappers een plausibele theorie voor ontwikkeld.
Ook al zijn lang niet alle islamitische landen
theocratieën, in deze tijd van toenemende technologisering (die grote
afschuw oproept bij fundamentalistische moslims) en massa-communicatie
(waar diezelfde fundamentalisten gebruik van maken) wint de politieke
islam overal terrein. De actualiteit van Spengler dringt zich weer aan ons
op. Fundamentalistische ideeën kunnen d.m.v. Westerse vindingen, zoals
schotelantennes en internet, eenvoudig verspreid worden en met mobiele
telefoons kunnen zeloten gemobiliseerd worden of met elkaar in contact
blijven. Niet voor niets roeren fundamentalistische facties zoals al-Qaeda
zich thans meer dan ooit in en buiten Europa.
Twee verschillende
werelden
Antropologisch gezien zijn de Turken vooral van het
Armenide type, wat een onderverdeling van het Europide ras is, en in het
Westen des lands zijn zij gedeeltelijk van oud-Europese oorsprong. In het
Westen vind je de nakomelingen van verturkte Oud-Grieken (langs de kust)
en van verturkte Kelten (de Galaten van Anatolië) (14). Vele
eeuwen van overheersing en assimilatie van en met de nakomelingen van
islamitische ruiters en sultans hebben Turkije onmiskenbaar deel gemaakt
van die enorme Turkse beschaving die tot ver in China reikt.
Abai Kunanbaev, een Kazach; de nationale
dichter van
Kazachstan. | | Oeigoeren,
Oezbeken, Turkmenen, Tataren, Kirgiezen, Azeris en Kazachen: allen zijn
het Aziaten die een Turkse taal spreken en die de islam aanhangen. Turkije
is slechts het westelijkste puntje van die Aziatisch-islamitische ijsberg.
Het waren deze volkeren die eeuwenlang Europa het vuur aan de schenen
gelegd hebben en waarvoor vele Europeanen gestorven zijn en gevochten
hebben. Iedereen herinnert zich nog Lord Byron, die als Hellenist in 1824
de Grieken los van het Turkse Rijk wilde maken (maar op weg naar het
geknechte Griekenland in Missolonghi aan natuurlijke oorzaken overleed;
ach ja, hoe ironisch was de Romantiek immers...) (15).
De Verlichting en de scheiding van Kerk en Staat zijn
slechts enkele, maar fundamentele verschillen tussen Europa en de ons
omringende landen. Beide Westerse eigenschappen beïnvloed(d)en elkaar over
en weer om tot een zeer verfijnde cultuur te leiden. Ook Rusland heeft
deel gehad aan het ontwikkelen van de culturele, filosofische en
rechtskundige kanten van de Verlichting. Vanaf Peter de Grote (1672
1725) beleefde het mét Europa de Verlichting (werken van Erasmus en
Rousseau werden vertaald), nadien deelde het met de rest van Europa het
Classicisme, de Romantiek en wat dies meer zij, en deed en doet - het
met voortreffelijke schrijvers, denkers en toonkunstenaars
Frits Bolkestein, tegen de Turkse toetreding:
"De toetreding van Turkije zal de Europese Unie sterk
veranderen. En wie Turkije toelaat, zal ook de Oekraïne en
Wit-Rusland moeten aanvaarden. Deze landen zijn immers
Europeser dan Turkije."
| | (bijv.
Dostojevski, Tolstoj, Poesjkin, Boelgakov, Sjostakovitsj, Tsjaikovski,
Medtner, Schnittke, Glière en Sjtsjedrin) een grote duit in het
gesamteuropäische zakje (16). Dat in
ieder geval de westelijke helft van Rusland op-en-top Europees is en was
heeft altijd buiten kijf gestaan. De uit het Oud-Russische volk
voortgekomen Wit-Russen en Oekraïners sluiten daar naadloos bij aan.
Over de mogelijkheid te bepalen waar het Avondland stopt
en waar de Oriënt begint zei Frits Bolkestein (17) dat het
Oosten begint waar de Verlichting ophoudt. Daar is iedere cultureel
bewuste persoon het over eens (17).
Eeuwen van twee verschillende denkwerelden, twee verschillende
religies en verschillende etnische en geografische oorsprongen hebben
Turkije bij de Oosterse beschaving en Europa bij de Westerse beschaving
ingedeeld. Dat ging niet opzettelijk; het is nooit anders geweest. Turkije
en Europa vertegenwoordigen dus niet slechts twee verschilende economieën,
maar twee verschillende werelden. Anders dan vanuit een economistische
optiek bezien is het niet duidelijk waarom Turkije en Europa hun
beschavingen in de 21ste eeuw zouden willen
verloochenen.
Vraagt men een Turk waarom hij graag wil dat zijn
land tot Europa toetreedt, dan zal hij antwoorden: "Betere economie,
welvaart en meer produkten." Dat beantwoordt ook aan de boodschap in de
lading EU-propaganda waarmee de Turken door hun regering de laatste jaren
zijn overvoerd. Verder is op televisie en radio de Turkse
informatievoorziening over de EU ontoereikend. De EU wordt voorgesteld als
een soort abonnement op welvaart, en meer niet. Aldus heeft de Turkse
regering een eigen invulling gegeven aan de beroemde uitspraak van
Berthold Brecht: "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral."
De belofte aan Atatürk
Vaak wordt aangevoerd dat Turkije meer dan elders de
scheiding tussen Kerk en Staat naleeft. Met behoeft zich niet af te vragen
waarom dat is; Turkije heeft een islamitische bevolking en teneinde die
scheiding te waarborgen moeten er strenge wetten zijn. In 1980, toen
militairen voor de derde keer de vorige eeuw er de macht grepen, werd de
huidige grondwet geschreven. Die grondwet is gestoeld op de ideeën van
Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938). Atatürk schafte het Arabische schrift
af, verbood de fez als hoofddeksel, hij verbood de hoofddoek in
staatsinstellingen en voerde in 1926 het nieuwe Burgerlijk Wetboek in, dat
grotendeels gebaseerd was op het Zwitserse Zivilgesetzbuch van
1912. Dankzij een sterk, overal aanwezig leger wordt het Kemalisme tot op
heden nageleefd. Indien de machtsfactor van het leger wegvalt, zal de
politieke islam aan de wetten tornen en is het land hetzelfde lot
beschoren als andere landen met een voor het overgrote deel islamitische
bevolking. Wanneer we de islam met het christendom vergelijken, zien we
dat het inherent aan de islam is om een sterk politieke vorm aan te nemen.
Niemand weet hoelang de gespannen relatie van het elitaire secularisme met
de islamitistische volksmassa's onder controle gehouden kan worden.
Turkije is een sterk staatsnationalistisch land. Zoiets
als Frankrijk, maar dan in het kwadraat.
De visionair Kemal Atatürk.
| | De
belofte aan Atatürk houdt het land bijeen; ze maakt het land naar buiten
toe Westers ogend, maar binnenin is de staat onmiskenbaar Oriëntaals,
terwijl 20% van de mensen zich niet Turks voelt (10 % Koerden). Men hoeft
maar als toerist in vrijetijdskleding de veilige Mediterraanse gordel te
verlaten om in een aanzienlijk minder verlicht Anatolië of Kappadocië
terecht te komen waar de hoofddoek en vrouwendiscriminatie overal terug
van weggeweest lijken te zijn. De hoofddoek vond Atatürk hét toonbeeld van
domheid bij de Turken.
Het is wrang te weten dat het oostelijk deel van Turkije
niet Turkstalig is, terwijl een toerist daar niets van merkt. Koerden en
Armeniërs genieten in de praktijk geen culturele rechten. Scholen in die
grote andere taal - het Koerdisch of scholen op streng islamitische
leest geschoeid zijn anno 2004 nog steeds niet mogelijk. Dat is te danken
aan het streng nageleefde Kemalisme. Het Kemalisme is een beweging die de
Europese vruchten van de Verlichting van bovenaf op het Turkse volk heeft
afgedwongen.
Het einde van de Turkse
staat
Maar 'Europa' wil dat het leger zich terugtrekt in de
kazernes en dat religies en minderheden meer rechten krijgen, anders zal
Turkije niet tot de EU kunnen toetreden (wederom; geen woord over de vraag
of Turkije wel Europees is). Het is deze eis die zal aantonen dat
Turkije niet bij Europa hoort. Want als het leger aan de Europese eis
tegemoetkomt, zullen de cultureel onderdrukte etnische minderheden en de
politiek-islamitische facties hun kans schoon zien het land te
destabiliseren en het op een scheuring van de staat of op een theocratie
aan te sturen. Zij zullen op zijn minst pogingen daartoe ondernemen. Dat
zal de doodssteek voor de Turkse staat zijn, en tevens voor de
Europees-achtige façade die Turkije het Westen jarenlang heeft
voorgehouden.
Twee congresgangers op de bijeenkomst van de
Welvaartspartij.
| | In
Turkije kan democratie niet volledig ingevoerd worden. Daar is in januari
1998 de moslim-fundamentalistische Welvaartspartij Refah Partisi
van Necmettin Erbakan verboden. Deze partij was de grootste angst van de
Kemalisten; bij lokale verkiezingen kon de partij op 35 procent van de
stemmen rekenen.
Erbakan mocht zich vijf jaren lang niet meer met
politiek bezighouden. Omwille van binnenlandse stabiliteit hebben de
Turken dus een on-Europese invulling van democratie nodig, omdat gewiekste
mensen als Erbakan wel eens het mandaat van de kiezers zouden kunnen
krijgen om aan de seculiere schragen der staat te zagen. Zo werkt de
democratie: vox populi, vox dei. In Europa - Nederland - zou zo'n
maatregel erop neerkomen dat de christelijke partijen ChristenUnie, de SGP
en het CDA verboden zouden worden. Het christendom respecteert echter het
werelds gezag. De politieke islam niet. Daarom doet Turkije zulke
on-Europese dingen. Turkije is dus ook electoraal gezien allesbehalve
Europees. Anderszins ook: ook de Turkse Moslim Broederschappen zijn erg
invloedrijk, en niet alleen buiten het parlement. Deze fijnmazige
netwerken hebben een hiërarchisch islamitische schaduwregering opgericht
die bij het vrijkomen van de ijzeren greep van de Staat de boel op z'n kop
kunnen zetten.
Ook als Turkije tot 'Europa' zou toetreden, zou het land
uiteenvallen, of tot een zgn. failed state verworden en van de
weeromstuit weer lid-af zijn.
Een echt Europees land heeft geen strikte naleving van
Kerk en Staat nodig teneinde de binnenlandse stabiliteit te behouden
(tenzij een Europees land, in het hypothetische geval, door
massa-immigratie islamitisch geworden is). Het respect voor het seculier
gezag en de democratie is de Europeaan a.h.w. aangeboren, zelfs vanuit
godsdienstige optiek bezien (zie Romeinen 13:2). De filosoof Herman
Philipse vertelde in zijn eerste column voor het tv-programma Buitenhof op
19 september 2004 dat de Turkse premier Erdogan van Turkije de democratie
met een trolleybus vergelijkt: "Als je hem nodig hebt, stap je in, en als
je er genoeg van hebt, stap je weer uit", aldus de staatsman. (19).
Dat wij een Verlichting hebben doorgemaakt en de Turken
niet, geeft ons natuurlijk niet het recht alle on-Europese regeringsvormen
als inferieur te bestempelen. Wel weten we dat fundamenteel onverlichte
elementen niet in Europa thuishoren. Het komt schrijver dezes aanmatigend
voor als 'Europa' denkt dat het staatsmodel van volledig parlementarisme
en democratie met een zwak leger per definitie een goede zaak is; alsof
dat model voor ieder land de oplossing is. De Amerikanen en de Engelsen
proberen sinds 2003 dit model onzachtzinnig in Irak te 'introduceren' en
nu moeten de Irakezen zien hoe hun land afglijdt naar een burgeroorlog
door binnen- en buitenlanders die een grote hekel aan het parlementarisme
hebben (het doel van het Westen was natuurlijk - naast de Irakezen
vrijheid te geven - er de eigen produkten te slijten, de olie veilig te
stellen en er met de bondgenoten de economie te beheersen). Een
Verlichting bestel je niet; die erf je van je voorouders die haar -
weliswaar niet doelgericht - ontwikkeld en doorgemaakt hebben.
"Ach, Europa!"
Voor Europa zou de toetreding van Turkije ook rampzalig
zijn. Turkije heeft een bevolking van 70 miljoen mensen. Demografische
voorspellingen zeggen dat de bevolking sterk verder zal groeien. De
bevolking groeide van 13 miljoen 75 jaar geleden naar 70 miljoen nu. Dr.
László Marácz, Nederlander van Hongaarse oorsprong, schreef: "Turkije
heeft momenteel 70,3 miljoen inwoners. Turkije is hiermee qua inwonertal
al de tweede staat in de Unie. Alleen Duitsland heeft met 82,6 miljoen
inwoners meer inwoners dan Turkije. De verwachting is echter dat de Turkse
bevolking de komende jaren zal groeien vanwege de positieve demografische
trend in dat land. In dat geval zal Turkije bij de beoogde toetreding in
2015 ongeveer 80 miljoen inwoners tellen. Dat betekent dat Turkije in alle
instellingen van de Unie die gebaseerd zijn op inwonertal hetzelfde
soortelijk gewicht zal krijgen als Duitsland."
25% Procent van
de Turken hebben in een enquête gezegd naar Europa te willen emigreren.
Met een lidmaatschap op zak kunnen 17,5 miljoen mensen die oversteek met
de Bosporus maken, want personenverkeer en handel staan vrij in EU-Europa.
De multiculturele spanningen in West-Europa zullen alleen maar toenemen.
Integratie of, nog beter, assimilatie van de on-Europese
islamitische gemeenschappen binnen onze grenzen zal nog verder
gefrustreerd worden.
Maar ook het argument van het hellend vlak mag mijns
inziens aangevoerd worden.
Het hellend vlak: ook het Afrikaanse
Marokko staat in de rij.
| | De grenzen
van Europa en tevens de geloofwaardigheid van Europa als beschaving kunnen
niet meer au sérieux genomen worden als we de Oriënt toelaten. Want
een land dat ook op EU-lidmaatschap hoopt is Marokko. Een minister
als Didier Donfut van België is daar een warm voorstander van. Een absurd
idee, maar hoe kunnen we dat land de toetreding ontzeggen? Wat als Marokko
voldoet aan de Kopenhagen-criteria? Waarschijnlijk zullen de EU-leiders
deze mogelijkheid openhouden. Zo pragmatisch en a-cultureel hebben zij
zich inmiddels wel getoond. Een cultureel weerwoord op deze zaken en grote
scepsis jegens de Europese Unie is nodig.
Door Turkije toe te laten kunnen wij ons niet langer
beroepen op het argument dat Marokko geen Europees land is. En met Turkije
zullen ook andere Aziatische landen wilen toetreden. Kirgizië,
Oezbekistan, Turkmenistan... De Kazachstaanse president Nursultan
Nazarbajev heeft al enkele jaren de magische datum 2030 in gedachten; op
straten en op reclameborden leest het volk dat Kazachstan in dat jaar een
veilig, welvarend EU-land zal zijn. Wederom zou de EU het niet meer hard
kunnen maken dat Kazachstan er niet bij mag omdat het geen Europees land
is. Ook deze mogelijkheid zullen de EU-leiders openhouden, gezien de
talrijke grondstoffen in Centraal-Azië. Europas identiteit is in het
geding als economie, het omarmen van het marktdenken en mensenrechten de
belangrijkste voorwaarde voor toetreding tot 'Europa' zijn.
Indien wij Turkije toelaten worden wij geconfronteerd met
nieuwe buren: Iran, Irak, Syrië. Willen wij zulke zogeheten mislukte
staten naast de deur hebben?
De Europese burgers worden misleid wanneer de Eurocraten
en de landelijke politici aanvoeren dat "de EU Turkije nu eenmaal een
lidmaatschap beloofd had." Ten eerste heeft 'Europa' Turkije slechts
onderhandelingen beloofd, en ten tweede bestond de politieke EU
tijdens de doorslaggevende onderhandelingen in Kopenhagen nog helemaal
niet. De Europese Economische Gemeenschap (E.E.G.) was een
economisch samenwerkingsverband, en geen politiek verband.
Het ging er niet om een 'Europese identiteit', zoals nu; er was geen
opheffing van grenzen voor personenverkeer; er was geen parlement. Dat
kwam pas in 1979. Ik vind dat de Eurocraten - die machtsbeluste,
expansionistische over-ambitieuze economisten - van de Europese Unie nooit
een politieke unie hadden mogen maken. Laat het een economische
unie zijn. Dat is nog altijd de belangrijkste troef geweest voor de
verdere samenwerking tussen de Europese staten. Het huidige gekonkel met
Turkije toont mijns inziens duidelijker dan ooit aan dat een politieke
unie ongewenst en zelfs gevaarlijk is. Ik houd dit in mijn achterhoofd
wanneer ik aan het referendum voor de Europese 'Grondwet' ga deelnemen:
een politieke unie is ongewenst; waarom dan nog een grondwet?
Turkije als aparte groeikern: naar een Turkse Unie
Turkije is daarom een prima bufferstaat voor Europa.
Militair-strategisch gezien heeft het Westen altijd goed van Turkije als
NAVO-bondgenoot kunnen profiteren, en vice versa. De vliegbasis in
Inçirlik zal altijd dienst kunnen doen, met of zonder EU-lidmaatschap. Dat
moet in stand blijven. De EU kan ook prima handel blijven drijven met
Turkije. Er mogen best speciale handelsverdragen gesloten worden. IJsland
en Noorwegen (en niet zo lang geleden Oostenrijk en Zweden) zijn wel lid
van de Europese Economische Ruimte (E.E.R.), maar niet van de EU. Waarom
Turkije meteen een zo innige verbintenis als een EU-lidmaatschap
toezeggen, terwijl het belangrijkste doel van de EU een betere economie
is?
Maar Turkije heeft veel meer in zijn mars. De Turken zien
zichzelf als erfgenaam van de pan-Turkse beweging van Ismail-bey Gaspirali
die in 1883 rond diens in Londen uitgegeven krant Tercuman
(Turkoman) ontstond.
De vlag van de staat Turkije (links) en de
vlag van de Oeigoerse natie in China: Oost-Turkestan
(rechts). | | De
grote ideoloog van die beweging was de Turk Zia Gök Alp, die het
pan-Turkisme verwoordde in zijn boek De Grondbeginselen van het
Turkisme. En geef de Turken eens ongelijk: het uiteenvallen van de USSR
heeft een lappendeken aan Turkse volkeren blootgesteld aan vertwijfeling,
maar ook aan hoopgevende, hernieuwde nationalistische sentimenten die
Turkije met alle warmte onthaalt. Zodra een Turks volk in Azië of Rusland
bedreigd is, springt Turkije in de bres. Dit gebeurde in september 2004
met de etnische Turkmenen in de Irakese stad Tal Afar (er zijn 1,5 miljoen
Turkmenen in Irak), en in China waar de Oeigoeren op werkelijk vreselijke
wijze meedogenloos vervolgd worden om hun religie en cultuur. Dat Turkije
zich de woede van de Amerikanen en de Chinezen op de hals haalde neemt het
land voor lief. De zorg voor je eigen mensen, hoe ver weg ook, is een van
de edelste drijfveren voor het bedrijven van geopolitiek.
Haci Yakup Anat, een Oeigoerse schrijver,
historicus en voormalig politiek gevangene in
China. | |
Overal in de Turkstalige, uitgestrekte steppen van
Centraal-Azië en de hoge bergen van de voorlopers van de Tien Sjang richt
Turkije universiteiten op, opent zij eigen winkelcentra en handelscentra
en breidt ze haar geopolitieke belangen uit. Oezbekistan, Kirgizië,
Kazachstan, Azerbeidjan: het zijn allemaal Turkse landen.... Als blijk van
hunkering naar Turkse eenheid volgens het politieke model van Turkije
troont Atatürks standbeeld hoog boven de Kaspische haven van de
Azerbeidjaanse hoofdstad Bakoe uit. Turkije kan in contact staan met
immense grondstofvoorraden, een cultureel reservoir van jewelste en
opkomende economieën. Turkije moet met die staten een eigen Unie vormen.
Een Turkse Unie. Europa kan daarvan profiteren, maar vanuit haar eigen
grondgebied, vanuit haar eigen, vertrouwde, duidelijk te herkennen
beschaving.
Een argument voor de toetreding van Turkije is dat het
land er op kortere termijn economisch beter van zal worden. Maar wat heeft
Europa met deze wens te maken? Het is niet meer een zaak van Europa
dan van, bijvoorbeeld, Saoedie-Arabië of de Arabische Liga (ook al zijn
dit wél islamitische entiteiten), om te helpen bepalen hoe en wanneer
Turkije een welvarende staat met democratie zal worden. Laat Turkije zich
liever concentreren op het openstellen van landen binnen de eigen
beschaving, met of zonder de moderniseringsideologie van Atatürk.
Conclusie
De uitbreiding van Europa zal ooit moeten stoppen. Om
buiten de grenzen van Europa te gaan kijken is niet opportuun, en zelfs
gevaarlijk voor het voortbestaan van onze beschaving en de interne
stabiliteit. Het is intellectueel en cultureel gezien ook niet hard te
maken dat Europa met een land als Turkije in zee zou moeten gaan. Europa
zou zo zichzelf verloochenen en aan inflatie, verwatering, van de eigen
identiteit doen. Turkije heeft nooit de Verlichting beleefd en de kans dat
Turkije binnen de EU een Westers staatsbestel zal blijven houden is ijdele
hoop. Het voortbestaan van de Turkse natiestaat heeft, met een
islamitische en etnisch pluriforme bevolking, de ijzeren greep van het
leger nodig, zonder democratie à la Europa. De Turken kunnen zich
beter concentreren op hun oude droom alle Aziatische Turkse volkeren te
herenigen en met hen een eigen Economische en Culturele Gemeenschap te
vormen. Door speciale verdragen met Turkije en de Turkse Economische
Culturele Gemeenschap te sluiten zou Europa van de ontsloten grondstoffen
kunnen profiteren. Het is niet de zaak van Europa om Turkije met alle
voordelen van iets intiems als een EU-lidmaatschap te fêteren. Dat is aan
Europese landen voorbehouden. Europa moet zich met de eigen
beschaving bemoeien en Turkije zich met de hare.
Turkije hoort niet bij Europa, en heeft dat nooit
gedaan. Turkije is geen Europees land. Nu niet, nooit niet. En het
hoeft ook niet.
Leest U meer in het artikel: "Turkije is niet
Europees".
-- Marcel Bas, Voorschoten, 19 september 2004, bijgewerkt
op 3 oktober 2005. --
Voetnoten
1. 'Buitenhof-columnist' Ronald Plasterk verwoordde dit politieke
foefje als volgt:
"(...) is Turkije Europa en dus, heb ik het niet over
voorwaarden en uitwerkingen, in principe een toekomstig lid van de EU? De
regering zegt ja, deze week zei de VVD-fractie op de principe-vraag ook
ja, unaniem! En nu heb ik het idee dat wij, als bevolking, als publieke
opinie, daar nooit serieus over nagedacht hebben.
Hier wreekt zich
een oude bestuurlijke truc: het manoeuvreren met het beslismoment. Eerst
zeg je: we hoeven het er nu niet over te hebben, de discussie komt later,
en later zeg je: ja hoor eens, daar is een besluit over genomen. Hans van
den Broek zei deze week: het principe-besluit over Turkije is in 1957 in
gang gezet, als je tegen was had je dat toen moeten zeggen. En Jozias van
Aartsen zegt: laten we de procedure nu eerst maar doorzetten en dan mag de
Nederlandse bevolking in 2017 bij referendum besluiten." In: Is
Turkije Europa? Ronald Plasterk, in VPRO's Buitenhof op zondag
12 september 2004.
2. Oswald Spengler, Der Untergang des Abendlandes, zweiter
Teil. C.H. Beck'sche Verlagsbuchhandlung; München, 1928.
3. Als
argument hiertegen wordt wel eens aangevoerd dat de Turkse stad Istanboel
en het gebied eromheen aan de Europese kant liggen en dat dus Turkije wel
in Europa ligt. Istanboel is het in 1453 door Mehmet de Veroveraar op
Europa buitgemaakte Constantinopel; de trots van het Byzantijnse
Rijk. De Turken hebben nota bene in 1930 nog eens de stad omgedoopt tot
het huidige Istanboel, om het karwei af te maken. Dat Istanboel na al
die eeuwen nog aan de Europese kant van de Bosporus ligt maakt van Turkije
echter nog geen Europees land. Ook Spanje heeft enkele enclaves in Afrika.
Aan de Marokkaanse kust: aan de andere kant van de Middellandse Zee liggen
de Spaanse steden Ceuta en Melilla. Omwille van het Istanboel-argument zou
Spanje dus in Afrika liggen. Is Spanje, vanwege deze enclaves, dus
een Afrikaans land? De vraag stellen is hem beantwoorden.
4. MARE, nummer
2 9 september 2004, blz. 1.
5. Le
Figaro, Lundi, 9 Décembre 2002, blz. 1.
6. Met uitzondering van die ene Oostenrijkse
EU-Commissaris Franz Fischler, die openlijk aan het Europese gehalte van
Turkije twijfelt. Hij stelt dat de Turkse secularisatie iets is wat
relatief onlangs met dwang op de islamitische Turkse bevolking is
opgelegd. Hij zei dit eind augustus 2004 tegen de EU-commissie onder
leiding van Romano Prodi, die op 6 oktober van dat jaar met een
aanmoediging voor Turkije moest komen. (Der Standard, Montag 13. September
2004)
Ook Angela Merkel, de leider van de Duitse
christendemocratische partij CDU in de Reichstag, heeft op 16
september 2004 een brief geschreven aan leiders van andere Europese
centrum-rechtse partijen. Zij roept hen hierin op Turkije niet tot de
Europese Unie te laten toetreden. Volgens de CDU zou de toelating van
Turkije de EU cultureel en financieel te zwaar belasten. Wel biedt zij
Turkije een 'geprivilegieerd partnerschap' aan. Dit strookt volledig met
het doel van dit betoog op De Roepstem. Het is dus duidelijk dat de
maand september 2004 het langverbeide begin van een debat over Turkije
inluidt.
7. Het Parool, donderdag 17 april 2003.
8. De Volkskrant, maandag 20 september
2004 Mocht Turkije bij de EU komen, dan zullen vooral de minder
Westerse Turken naar Europa immigreren. Dit gebeurde eerder, in de jaren
'70, '80 en '90 van de vorige eeuw, toen op grote schaal miljoenen van het
platteland afkomstige Turken en Marokkanen West-Europa binnentrokken.
Natuurkundige en (Verlichtings-) cultuurfilosoof dr. C.W. Rietdijk heeft
aan de hand van studies aangetoond dat deze mensen niet slechts veelal
kansarm zijn, maar dat zij ook talentarm zijn. Binnen de
multiplexe, hechte gemeenschappen die zij in hun thuisdorpen vormen, is
door gedurig huwen (al of niet door uithuwelijking) binnen dezelfde
families het IQ er eeuwenlang laag gebleven. Dit is een erfelijke
belasting bij veel genetisch geïsoleerde gemeenschappen. Nog eens een
intocht van deze gemeenschappen in Europa draagt niet bij aan het idee van
de vooruitgang, zoals dat vanuit de economistische optiek gepropageerd
wordt. Culturele en sociale druk - en maatschappelijke ontwrichting met
een criminaliteitstoename - kunnen in Europa andermaal het gevolg daarvan
zijn (zie o.m. op doctor Rietdijks webpagina's The Scientifization of
Culture: www.xs4all.nl/~bcb/rietdijk.html).
9. De Heilige Schrift, Uitgeverij Het Spectrum;
Utrecht, 1958, blz. 193. Uit: Gehoorzaamheid aan het gezag: "Wie
zich dus verzet tegen het gezag, verzet zich tegen een instelling van God,
en wie dat doen, hebben hun veroordeling aan zichzelf te wijten."
(Romeinen 13:2; vgl. 1 Petrus 2:17)
10. Dr. W.S.P. (Pim) Fortuyn, Tegen de islamisering
van onze cultuur. A.W. Bruna uitgevers B.V.; Utrecht, 1997.
11. Roger Scruton, Het Westen en de islam. Houtekiet; Antwerpen,
2003.
12. Ibid.
13. Alain de
Benoist, Vu de Droite, anthologie critique des idées
contemporaines. Editions du Labyrinthe; Paris, 2001, blz. 117.
14. James Mackillop, Dictionary of Celtic
Mythology. Oxford: Oxford University Press, 2004, blz. 246.
15. Lord Byron, Don Juan. Penguin Books; London,
1996, blz. 25.
16. Emmanuel Waegemans, Geschiedenis van de Russische
literatuur. Standaard Uitgeverij; Antwerpen, 2003, blz. 71-98.
17. Frits Bolkestein, De Grenzen van Europa.
Lannoo; Tielt, 2004.
18. Vanuit deze optiek zouden Rusland, Wit-Rusland en de
Oekraïne dus Europees zijn. Er zullen weinig mensen zijn dit willen
bestrijden. Of zij tot de EU moeten toetreden is overigens niet per
se aan de orde; niet alles hoeft gepolitiseerd of geëconomiseerd te
worden. Over de vraag of nu Rusland aan gene zijde van de Oeral ook
Europees is, kan men verschillend denken. De afgelopen eeuwen heeft er een
aanzienlijke russificatie plaatsgevonden, maar men kan zich intuïtief niet
aan de indruk onttrekken dat animistische volkeren als de Toengoezen,
Jakoeten, Samojeden in Siberië en de Ainoe op de Koerilen verre van
Europees zijn.
19. Aldus Herman Philipse in het tv-programma Buitenhof
op 19 september 2004. Hij wordt genoemd als inspirator voor de geestelijke
bevrijding van Ayaan Hirsi Ali, in haar boek 'De Zoontjesfabriek'. (De
Zoontjesfabriek, Uitgeverij Augustus; Amsterdam, 2002 - in het
voorwoord). In de tweede druk van het boek 'Atheïstisch Manifest'
schrijft mevrouw Ayaan in haar voorwoord over hoe een exemplaar uit de
eerste druk van Philipses boek haar heeft veranderd (Prof. dr. Herman
Philipse, Atheïstisch Manifest en De onredelijkheid van religie.
Bert Bakker; Amsterdam, 2004 ).
Herman Philipse is een Leids en
Utrechts filosoof die in 1995 faam verwierf met zijn boek Atheïstisch
Manifest. Toen Ayaan Hirsi Ali nog een vrome moslima was, had zij
geïrriteerd het boek ongelezen opzij gelegd, maar het enkele jaren nadien
toch uitgelezen. Philipses boek heeft haar uiteindelijk van twijfelende
moslima tot atheïst gemaakt. Dergelijke feiten kunnen het Westen ideeën
aanreiken om te bepalen hoe de uitbreiding en het voortbestaan van de hier
reeds ruimschoots aanwezige islamitische beschaving op basis van kennis op
intellectuele wijze gestopt kunnen worden, teneinde Europa's Europese aard
ten volle te herstellen.
Hierdie artikel is geskryf op Sondag 19 September 2004 en
gepubliseer op Dinsdag 21 September.
2004.
|